Comunication strategy in social media for the Cuban Journal of Health Technology
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl202279Keywords:
Communication Strategy, Social Networks, Scientific JournalAbstract
Introduction: in the academic field, social networks are useful tools for the dissemination of research results and to promote the visibility of authors and scientific journals. The Editorial Team of the Cuban Journal of Health Technology recognizes the importance and the need for an adequate management of the journal's corporate social media profiles. Objective: to design a communication strategy in social networks for the Cuban Journal of Health Technology. Method: a development research was carried out where a communication strategy in social networks was elaborated for the journal. Six stages were followed: internal analysis, external analysis, audience delimitation, strategy and specific objectives, publication schedule and monitoring. Statistical tools and platforms such as Metricool were used. Results: the strategy included an analysis of scientific journals in the area of medical sciences and the characterization of the consumer audience. The journal has a larger audience in some social networks than other journals in the sector, but it is still rated as insufficient. The objectives to be met with each network, the publication schedule and the indicators to be evaluated with the implementation were described. Conclusions: A communication strategy in social networks was designed to increase the visibility of the Cuban Journal of Health Technology, based on the analysis of internal and external factors of the journal, and on specific objectives
References
1. Sánchez-Guerrero – Soler C. Social media: desarrollo del plan de social media de una empresa. [Tesis]. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas; 2019.
2. Cómo de importantes son las redes sociales hoy en día. Difusion y comunicación [Internet]. (s. f.). [citado: 18/03/2022]. Disponible en: https://www.difusioncomunicacion.es/blog/importancia-redes-sociales-actualmente/
3. Villegas-Maestre JD, Corrales-Reyes IE, Villegas-Maestre JD, Corrales-Reyes IE. Uso de las redes sociales como medio para “socializar la ciencia”. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud [Internet]. 2022 [citado: 18/03/2022]; 33. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2307-21132022000100024&lng=es&nrm=iso&tlng=es
4. Alfonso Manzanet JE. La gestión editorial de las revistas científicas en el entorno de la formación profesional en Cuba. [Tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2022.
5. Llosa-Santana M, Gutierrez-Vera D, Araujo-Inastrilla CR, Manzanet-Valladares K. Retos de la Revista Cubana de Tecnología de la Salud. Convención AGROPAT 2022, Cuba; 2022.
6. Alfonso Manzanet JE, Zayas Mujica R, Dorta-Contreras AJ, Cadenas Freixas JL. Propuesta para la evaluación de la calidad y el funcionamiento de Revistas Científicas en Ciencias de la Salud. Rev haban cienc méd [Internet]. 2018 [citado: 18/03/2022];17(2):[325-334]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2323
7. García-Díaz MM. Plan de redes sociales. Social Media para principiantes. IEBS Bussiness School; 2022.
8. Redes sociales científicas [Internet]. (s. f.). [citado: 18/03/2022]. Disponible en: https://www.ull.es/servicios/biblioteca/redes-sociales-cientificas/
9. Duart J. Integrar las TIC en la universidad. Revista de Universidad y Sociedad de Conocimiento [Internet]. 2005 [citado: 18/03/2023]; 2(1). Disponible en: de http://www.uoc.edu/rusc/2/1/editorial.html
10. Martin-Guerrero CA. Uso de redes sociales en las revistas científicas de la Universidad de Los Andes, Venezuela. Revista e-Ciencias de la Información [Internet]. 2018 [citado: 18/03/2022]; 8(1). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/4768/476854589003/html/
11. Hootsuite. Crea una Estrategia de Marketing en Redes Sociales Ocho sencillos pasos para desarrollar tu presencia en las redes sociales. Hootsuite blog [Internet]. 2022 [citado: 18/03/2023]. Disponible en: https://blog.hootsuite.com/es/6-pasos-plan-de-mercadotecnia/
12. Ramos Cordero A, Blanco Betancourt S. Las redes sociales académicas en el primer Encuentro Nacional de Jóvenes Investigadores de la Salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado: 24/11/2022];11(1):[aprox. 3 pant.]. Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1258.
13. Corrales Reyes IE, Naranjo Zaldívar HA, Valdés Gamboa L, Mejía CR. Uso de recursos de información científica y redes sociales por los estudiantes cubanos de estomatología. Rev Cubana Inv Bioméd [Internet]. 2020 [citado: 26/03/2022];39(2):e409. Disponible en: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/409
14. Yeong CH, Abdullah BJJ. Altmetrics: the right step forward. Biomedical Imaging and Intervention Journal. 2012; 8(3).
15. Fernández-García J. Diseño e implementación de un plan de Social Media Marketing (o Marketing 2.0) en la biblioteca de la Universidad de Cádiz. [Tesis]. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid; 2011.
16. Sarango-Barros KR. Diseño de un plan estratégico de comunicación digital para la asociación Abdón Calderón. [Tesis]. Cuenca: Universidad Politécnica Salesiana; 2021.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Carlos Rafael Araujo Inastrilla , Dalila Cárdenas Hernández (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.