Meanings of Mental Health in Nursing Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/hl2025662

Keywords:

Mental health, Ethnography, Health, Mental Disorders

Abstract

Introduction: The meanings are constructed from culture and according to them individuals carry out their actions in the world, being mental health one of the fields of action of nursing professionals, it is essential to address these meanings in nursing students that according to these will provide mental health care to the individual, family and communities. Objective: To understand the meanings in mental health that nursing students of a Colombian University have. Methodology: qualitative study, with an ethnographic approach, with information gathering techniques such as semi-structured interviews, observations recorded in the field diary, the analysis was qualitative of ethnographic type based on the dense description posed by Cliffort Geertz. Results: Interviews with 11 nursing students, recorded and transcribed, under descriptive, axial and selective coding process, with saturation of categories, thus ceasing the field work, the dense description is obtained obtaining findings such as those that raise the current article of Mental Health meanings from the individual-behavioral, social and biological, from the psychiatric, mental and from a positive and healthy perspective. Conclusion: positive mental health is present in the meanings that nursing students give to mental health.

References

1. González-Noguera, T., & Guevara-Rumbos, B. (2018). Responsabilidad ética del docente de enfermería en el fomento de la calidad de vida de estudiantes universitarios. Duazary, 15(1), 87-93.

2. Organización Mundial de la salud (OMS). (2013). Plan de acciόn sobre salud mental 2013-2020. Organizaciόn Mundial de la Salud, Ginebra, Suiza. Recuperado de: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/97488/9789243506029_spa.pdf;jsessionid=407CC1F68897070F6C5DF652E7102A06?sequence=1

3. Calderon Ocampo JH, Amezquita Medina ME. (2001). Salud mental, sociedad y cotidianidad. Manizales: Universidad de Caldas;

4. Giraldo DI, González EM. (2013). "Investigación cualitativa: un recorrido por el interior del ser" . Ed: Universidad Pontificia Bolivariana. Medellín: Colombia

5. Organización Mundial de la Salud (OMS), Department of Mental Health and Substance Abuse, Victorian Health Promotion Foundation, University of Melbourne. Promoción de la salud mental: conceptos, evidencia emergente y práctica [Internet]. Ginebra: World Health Organization; 2004. Available from: http://www.who.int/mental_health/evidence/promocion_de_la_salud_mental.pdf

6. Sierra, JC. Ortega, V. & Zubeidat, I. Ansiedad, angustia y estrés: tres conceptos a diferenciar. Red Revista Mal-estar E Subjetividade, 2006. Disponible en: http://periodicos.unifor.br/rmes/article/view/1159/3435

7. Rodríguez-Marín J, Pastor M ángeles, Lopez-Roig S. Afrontamiento, apoyo social, calidad de vida y enfermedad. Psicothema [Internet]. Dec 31 [cited 2015 Jan 28];5(Suplemento):349–72. Available from: http://www.unioviedo.net/reunido/index.php/PST/article/view/7199

8. Herdman, T. Heather, Shigemi Kamitsuru, editores. Diagnósticos enfermeros: definiciones y clasificación 2015-2017 . Elsevier, 2015.

9. Navas, W. Vargas, MJ. "Trastornos de ansiedad: revisión dirigida para atención primaria." Revista médica de costa rica y Centroamérica 69.604 (2012): 497-507. Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/revmedcoscen/rmc-2012/rmc125k.pdf

10. Taylor SJ, Bogdan R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidos, Pp. 34, 87

11.

12. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales: DSM-5. Editorial medica panamericana, 2014.

13. Malakeh, M. Khalifeh, A. "Anxiety and depression among school students in Jordan: Prevalence, risk factors, and predictors." Perspectives in psychiatric care 54.2.; 2018: 242-250. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/ppc.12229

14. Ministerio de Salud y Protección Social, Colombia. Observatorio Nacional de Salud Mental, ONSM. Guía Metodológica Actualización Subdirección de Enfermedades No Transmisibles Grupo Funcional: Gestión Integrada para la Salud Mental Bogotá, Enero de 2017. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/ED/GCFI/guia-ross-salud-mental.pdf

15. Organización Mundial de la Salud (OMS), Organización Panamericana de la Salud (OPS). "Guía de intervención mhGAP para los trastornos mentales, neurológicos y el uso de sustancias en el nivel de atención de la salud no especializada." 2017. (actualizado en 14 de noviembre de 2018). Disponible en: http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/34071/9789241549790-spa.pdf?sequence=11&isAllowed=y

16. Abdel, WY. Khamis, SH. "Prevalence and associated factors of stress, anxiety and depression among medical Fayoum University students." Alexandria Journal of Medicine 53.1; 2017: 77-84. Disponible en: https://www.ajol.info/index.php/bafm/article/view/154055/143634

17. Caballero, CC. Hederich, C. Palacio, JE. El burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Latinoamericana de Psicología [Internet]. 2010; 42(1):131-146. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80515880012

18. Balanza, S. Morales, I. Guerrero, J. Conesa, A. "Fiabilidad y validez de un cuestionario para medir en estudiantes universitarios la asociación de la ansiedad y depresión con factores académicos y psicosociofamiliares durante el curso 2004-2005." Revista española de salud pública 82.2, 2008: 189-200. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272008000200005

19. Colombia. Ministerio de Salud y protección Social. Ley 1616 de 2013. Por medio de la cual se expide la ley de salud mental y se dictan otras disposiciones. Bogotá, Colombia 21; 2013. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/ley-1616-del-21-de-enero-2013.pdf

20. Ministerio de Salud y Protección Social, Colombia. Plan Decenal de Salud Pública 2012-2021: La salud en Colombia la construyes tú 124; 2013. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/Documentos%20y%20Publicaciones/Plan%20Decenal%20-%20Documento%20en%20consulta%20para%20aprobaci%C3%B3n.pdf

21. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. [Internet]. Objetivos de Desarrollo Sostenible. 2016. Disponible en: http://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html

22. Ministerio de Salud. "Resolución nº 008430 de 1993: por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud." 1993. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

23. Consejo de Organizaciones Internacionales de Ciencias Médicas. "Directrices éticas internacionales para la investigación biomédica en seres humanos". Boletín de ética médica 182 (2002): 17.Disponible en: https://cioms.ch/wp-content/uploads/2017/12/CIOMS-EthicalGuideline_SP_INTERIOR-FINAL.pdf

24. Arrieta Vergara, Katherine M., Shyrley Díaz Cárdenas, and Farith González Martínez. "Síntomas de depresión y ansiedad en jóvenes universitarios: prevalencia y factores relacionados." Revista Clínica de Medicina de Familia 7.1; 2014: 14-22. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/albacete/v7n1/original2.pdf

25. Pérez, D., S. Rivera, and J. Gomez. "Prevalencia de ansiedad en estudiantes universitarios." Revistas diversitas Perspectivas en Psicologia 11.1; 2014: 79-89. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67943296005

26. Balanza, S, Morales, I. Guerrero, J. "Prevalencia de ansiedad y depresión en una población de estudiantes universitarios: factores académicos y sociofamiliares asociados." Clínica y salud 20.2; 2009: 177-187. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/clinsa/v20n2/v20n2a06.pdf

27. Dyrbye, LN., Thomas, MR, Shanafelt, T. "Systematic review of depression, anxiety, and other indicators of psychological distress among US and Canadian medical students." Academic medicine 81.4; 2006: 354-373. Disponible en: https://journals.lww.com/academicmedicine/Fulltext/2006/04000/Systematic_Review_of_Depression,_Anxiety,_and.9.aspx

28. Arenas, SC. "Relación entre la funcionalidad familiar y la depresión en adolescentes." [Tesis]. Universidad nacional mayor de san marcos. Facultad de psicología, 2009. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/54215239.pdf.

Downloads

Published

2025-05-16

How to Cite

1.
Almeida Rueda LM, Pulido Montes MA. Meanings of Mental Health in Nursing Students. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2025 May 16 [cited 2025 Jun. 24];4:662. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/662