An educational strategy with a comprehensive approach to developing cognitive skills in preschool children
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl2025657Keywords:
Comprehensive Educational Strategy, Cognitive Skills Training, Preschool ChildrenAbstract
Early childhood education is fundamental to a child's overall development. During this crucial period, which spans from birth to age six, the cognitive, emotional, social, and physical foundations are laid. The development of cognitive skills is particularly important, as these skills are necessary for future learning and the coherent development of critical thinking, problem solving, and creativity. The objective of the research was to analyse the main theories that underpin educational strategies for the formation of cognitive skills in preschool children with a comprehensive approach, their perspectives, as well as the challenges and counterarguments that arise in the educational, social and cultural spheres. Empirical (documentary analysis) and theoretical (analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical analysis, systems approach) methods were used to conduct the research. The comprehensive educational strategy for the development of cognitive skills in preschool children is much more than a pedagogical model: it is a commitment to the comprehensive development of children and the construction of more just and equitable societies. Early childhood education is a crucial pillar for the social, cultural and economic development of any society, and a comprehensive approach is the path to more meaningful and transformative learning.
References
1. Montessori M. The Montessori Method. Schocken Books. 1964.
2. Piaget J. The Science of Education and the Psychology of the Child. Orion Press. 1970.
3. Vygotsky LS. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press. 1978.
4. Ministerio de Educación de México. Modelo Educativo para la Educación Obligatoria. 2017.
5. Bruner J. Actual Minds, Possible Worlds. Harvard University Press. 1986.
6. Instituto Tecnológico Superior Quito Metropolitano. Habilidades cognitivas clave en la educación inicial. https://itsqmet.edu.ec/habilidades-cognitivas/
7. Desarrollo cognitivo en la primera infancia: De 0 a 3 años. https://qualitystartsbc.org/es/supporting-cognitive-development-early-child-development/
8. Fuentes-Torres BJ, Avellaneda-Callirgos L, Rosado-Espinoza JD, López-Fuentes KO. Problemas cognitivos y emocionales en la primera infancia en el cantón Simón Bolívar. Rev. Universidad y Sociedad 2023; 15(5): 450-461. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000500450&lng=es&tlng=es.
9. Pérez-García VV, Moreno-Tapía J, Quintero-López I, Torquemada-González AD. El nivel de Preescolar y su acercamiento a la ciencia a través del campo de formación de exploración y comprensión del mundo natural y social. Rev. Conrado 2021; 17(S3): 434-445.
10. Montalvo-Herrera S, Ochoa-Nogales B. El pensamiento científico en preescolar: un estudio cualitativo de experiencias y percepciones. https://comunicacion-cientifica.com/doi/cc274/274-01.pdf https://doi.org/10.52501/cc.274.01
11. El Impacto Transformador de los Educadores de Primera Infancia en la Vida de los Niños. https://red.aeiotu.org/el-impacto-transformador-de-los-educadores-de-primera-infancia-en-la-vida-de-los-ninos/
12. Toala-Zambrano JD, Loor-Mendoza CE, Pozo-Camacho MJ. Estrategias pedagógicas en el desarrollo cognitivo. https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/b077105071416b813c40f447f49dd5b7.pdf
13. Benavidez-Ortiz LS, Jaramillo-Lemus T. Fortalecer el desarrollo de habilidades cognitivas en los niños de grado preescolar, a través de actividades lúdicas, como el juego de roles durante el periodo escolar 2024. [Diplomado Prácticas e Investigación Pedagógica]. Universidad Nacional Abierta y a Distancia, Escuela de Ciencias de la Educación. 2024. https://repository.unad.edu.co/jspui/bitstream/10596/64952/1/tjaramillol.pdf
14. Flórez-Huertas NE, Castellanos-Ceferino N. Estrategias lúdico pedagógicas, para el fortalecimiento de las habilidades cognitivas de Atención y Pensamiento Lógico, en niños y niñas del grado transición del Jardín Infantil Carlos Jiménez Guerra del municipio de El Colegio Cundinamarca. [Trabajo de grado en opción al título de especialista en Pedagogía]. Lúdica Facultad de Educación, Fundación Universitaria Los Libertadores; 2019. https://repository.libertadores.edu.co/bitstreams/b658131a-b806-47a5-86da-54875e2ef173/download
15. Coronel-Campozano PC, Boconzaca-Chunchi MJ, Ortega-Espinoza ZB, Molina-Sabando MA. Estrategias de Juego Dirigido para el Desarrollo Cognitivo y Socioemocional en la Educación Inicial. SAGA: Revista Científica Multidisciplinar, 2024; 1(4): 20-31. https://doi.org/10.63415/saga.v1i4.10 https://revistasaga.org/index.php/saga/article/view/10
16. Equipo de edición de Psico-smart. Estrategias para mejorar la evaluación y el desarrollo de habilidades cognitivas en la infancia. 2024. https://psico-smart.com/articulos/articulo-estrategias-para-mejorar-la-evaluacion-y-el-desarrollo-de-habilidades-cognitivas-en-la-infancia-176600
17. Gardner H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books. 1983.
18. UNESCO. The Future of Education: Learning to Become. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. 2020.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosa María Montano-Silva , Leonardo Cruz Cabrera , Juan Bencosme Arias , Yoneisy Abraham-Millán , Douglas Crispin-Castellanos (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.