Student satisfaction and quality of institutional life in Higher Health Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/hl202443

Keywords:

Higher Education Policy, Health Education, Universities, Medical Education, Students in The Health Area, Accreditation

Abstract

Introduction: Higher Education institutions seek to achieve institutional quality and influence student satisfaction. This is a feature that deserves an analysis that brings it closer to the particularities of the training of health students. Well, although it is a frequent topic under discussion, university demands increase.

Objective: analyze current theoretical conceptions about student satisfaction and institutional quality of life in Higher Health Education.

Method: integrative review for a critical and reflective analysis of contents of documents published between 2017-2023 with a methodology and theoretical reference. Keywords identified in DeCS and MeHS and Boolean operators were used: “higher education policy AND “health education” AND “universities” AND “medical education” AND “health students”, AND “accreditation”. The search strategy was carried out in the Índex, SciELO, Redalyc, Dialnet databases. The flow chart (PRISMA) was used to formulate the search strategy, 102 articles were identified and reviewed, of which 11 were useful regarding the evolution of the category. The following inclusion criteria were considered: original or review studies, available in full text, that declared the methodology applied, published in English and Spanish.

Conclusions: the conceptions of student satisfaction and institutional quality in Higher Health Education reveal the starting point for research. They show the complexity of the categories, which prevents delving into each independent one, and proportional relationships. Operational definitions are offered that contain the relationships

References

1. Mínguez Vallejos R y Díaz Manrubia A. Repercusión de la acreditación institucional sobre la calidad de la universidad. Un estudio exploratorio. Revista de Estudios y Experiencias en Educación. 2020;19(41):107–123. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201941minguez7

2. Fernández Sánchez H, King K, Enríquez Hernández CB. Revisiones Sistemáticas Exploratorias como metodología para la síntesis del conocimiento científico. Enfermería Universitaria. 2020;17(1):87-94. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2020.1.697

3. Parums DV. Editorial: Review Articles, Systematic Reviews, Meta-Analysis, and the Updated Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) 2020 Guidelines. Med Sci Monit. 2021 Aug 23;27: e934475. https://doi.org/10.12659/MSM.934475.

4. Ruvalcabar, O. y Roblero, G. Satisfacción estudiantil con los servicios educativos en una universidad privada del sur de México Revista Varela, 2022;22(62):164-173.

5. Manrique Maldonado KE y Sánchez López M. Satisfacción estudiantil universitaria: un referente para elevar los indicadores de los cursos en línea impulsados por la Coordinación General de Educación Virtual de la UAGro. 2019. Cuaderno de Pedagogía Universitaria; 16(31):17-30. https://doi.org/10.29197/cpu.n31.v16.2019.02

6. Raza Carrillo D, Carrillo Lanas E. Crítica a la satisfacción estudiantil como parámetro de calidad en la educación superior. Cuadernos Universitarios. Publicaciones Académicas de la Universidad Católica de Salta (Argentina). 2022;15(15):31-0. https://doi.org/10.53794/cu.v15i15.509

7. Vega Sampayo, Y, Olivero Vega, E, & Acosta-Prado, JC. Efecto mediador de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la relación capacidad de innovación y satisfacción estudiantil, en instituciones de educación superior. Formación universitaria. 2022;15(3):107-118. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000300107

8. Mireles Vázquez, MG y García García, JA. Satisfacción estudiantil en universitarios: una revisión sistemática de la literatura. Revista Educación. 2022;46(2):610-626. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47621

9. Marin F, Riquett M, Pinto M, Romero S y Paredes A. Gestión participativa y calidad educativa en el contexto del Plan de Mejoramiento Institucional en Escuelas Colombianas. Opción. 2017;33(82):344-365.

10. Turpo Chaparro J, Jaimes D. Estudio de los vínculos entre cultura organizacional y calidad de los servicios educativos en la imagen institucional de una universidad privada confesional. Apunt. univ. 2017;7(1):97-116. https://doi.org/10.17162/au.v7i1.203

11. Pedraja-Rejas, L., Rodríguez-Ponce, E., y Muñoz-Fritis, C. Liderazgo transformacional y cultura innovativa: efectos en la calidad institucional. Revista Venezolana de Gerencia. 2020;26(96):1004-1018. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.2

12. Paredes-Chacín, A, Inciarte, A. y Walles Peñaloza, D. Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales. 2020;XXVI(3):98-117.

13. Espinosa Aguilar A, Oria Saavedra M, Rojas Ruíz GC, Lepez CO. Competencias investigativas en profesores de Enfermería. Salud, Ciencia y Tecnología. 2023;4:705. https://doi.org/10.56294/saludcyt2024705

14. Pinilla AE. Educación en ciencias de la salud y en educación médica. Acta Med Colomb. 2018;43(2): 61-65. https://doi.org/10.36104/amc.2018.1365

Downloads

Published

2024-01-17

How to Cite

1.
Oria Saavedra M, Rojas Ruíz GC, Espinosa Aguilar A, Vaesken Rojas JS, Presentado Mora EH, Pérez Miño CJ. Student satisfaction and quality of institutional life in Higher Health Education. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2024 Jan. 17 [cited 2025 Aug. 24];3:43. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/58