Access to higher education in latin america. Myth or reality?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/hl2024.571

Keywords:

access to higher education, access to universities in Latin America, coverage of higher education, enrollment in higher education in Latin America

Abstract

Access to higher education is a right that all human beings have, and it is up to the rulers of each country to guarantee resources and access for young people to universities. This work is developed with the objective of characterizing the reality of access to higher education in the Latin American context to dismantle the slogan that is a myth and not a reality. The research is predominantly qualitative and descriptive and focuses on the analysis of the main UNESCO statistics related to higher education in Latin America and the world. The study showed that only 54% of the population between 18 and 24 years old enter higher education in Latin America, which implies that almost half of young people do not access universities. In Latin America, for every 100 men who enter universities, 128 women enter, which shows that the gender approach does not influence access to universities, but less than 30% of young people from rural areas can enter the higher education system. , only 40% of indigenous people and 45.5% of Afro-descendants, which implies that there are large gaps related to ethnicities and place of residence for access to universities

References

1. Adrogué C, García de Fanelli A. Brechas de equidad en el acceso a la educación superior argentina. Páginas educ [Internet]. 2021;14(2):28–51. Available from: http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v14n2/1688-7468-pe-14-02-28.pdf

2. Munizaga JL, Pérez-Salas C. Compromiso académico en universitarios del Programa de Acceso a la Educación Superior (PACE). Calid Educ [Internet]. 2022; Available from: https://www.scielo.cl/pdf/caledu/n56/0718-4565-caledu-56-78.pdf

3. Herrero Olarte S, Jaime Baena J. Los Límites al Acceso a la Educación Superior dentro de la Comunidad Andina: Más allá de la Cuestión Económica. Rev Int Educ Para Justicia Soc [Internet]. 2022;11(1):215-234. Available from: http://dx.doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.012

4. García G. Oportunidades de acceso a la educación superior y al trabajo profesional. Un estudio de caso. Rev Educ Super [Internet]. 2019 [cited 2025 Jan 15];48(189):97–120. Available from: http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/619

5. Terán Suárez RJL. El acceso a la educación superior como derecho humano. Crítica y Derecho, Revista Jurídica [Internet]. 2020;1(1):1–12. Available from: https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/criticayderecho/article/view/2443

6. Magallán-Jiménez F, Mejía-Burgos L. Realidad de la educación superior como política de Estado. 593 Digital Publisher CEIT [Internet]. 2023;8(2–1):124–35. Available from: http://dx.doi.org/10.33386/593dp.2023.2-1.1743

7. Cardona Zuleta E. Barreras de acceso a la educación superior: Una lectura feminista a propósito de las cifras en la Universidad Católica Luis Amigó. CES Derecho [Internet]. 2022;13(2):3–27. Available from: http://www.scielo.org.co/pdf/cesd/v13n2/2145-7719-cesd-13-02-3.pdf

8. Montes-de-Oca-O’Reilly A. Dificultades para la Transversalización de la Perspectiva de Género en una Institución de Educación Superior. Rev Latinoam Educ Inclusiva [Internet]. 2019;13(1):105–25. Available from: https://www.scielo.cl/pdf/rlei/v13n1/0718-7378-rlei-13-01-105.pdf

9. Aboites, H. Para devolver la universidad a la nación. Pluralidad y Consenso, [Internet]. 2019;8(38), 194-199. Available from: http://www.revista.ibd.senado.gob.mx/index.php/PluralidadyConsenso/article/viewFile/575/538

10. Peralta H, Saba MM, Meschini P, Dahul ML. “Llevar un poco de ruralidad a la Universidad”: estudiantes viajeres y acceso a la educación superior. Millcayac - Rev Digital de Cs Soc [Internet]. 2020;7(13):345–66. Available from: https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/millca-digital/article/view/3531

11. Vásquez JIR. A 10 años de la gratuidad en la educación superior en Ecuador: ¿Qué pasó con el acceso? CHAKIÑAN, REVISTA DE CIENCIAS SOCIALES Y HUMANIDADES [Internet]. 2019;(7):58–69. Available from: http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2550-67222019000100058&script=sci_arttext

12. Castelao-Huerta I. Investigaciones sobre los efectos de la neoliberalización de la educación superior pública en América Latina1. Educ Pesqui [Internet]. 2021;47:e232882. Available from: https://www.scielo.br/j/ep/a/KwH9mvHhgzgCdCxVxQ4Jb8f

13. Navia Antezana C, Czarny Krischkautzky G, Salinas Sánchez G. Marcas étnicas y auto-reconocimiento de estudiantes indígenas en educación superior. Educ Policy Anal Arch [Internet]. 2020;28:166. Available from: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/4781

14. Violante, B. V. Interculturalidad y discriminación. Un camino hacia los derechos de los pueblos originarios. Interculturalidad, arte y saberes tradicionales, [Internet], 2020;17. Available from: https://www.academia.edu/download/59172971/MA_intercultralidad_v0220190508-93528-vyi8ae.pdf#page=18

15. Ramos Serpa, G., Gómez Armijos, C. E., & López Falcón, A. Aspectos éticos sobre la vacunación contra el COVID-19. Universidad y Sociedad, [Internet], 2022;14(S3),60-61. Available from: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2935

16. Llerena Cepeda, M. de L., Sailema López, L. K., & Zúñiga Cárdenas, G. A. Variantes de COVID-19 predominantes en Ecuador y sus síntomas asociados. Universidad y Sociedad, [Internet], 2022;14(S3),93-104. Available from: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2939

Alvarado Chacón RE, Vilema Vizuete EG, Cuello Freire GE, Guevara Guamán VK. Health situation facing COVID-19 in vulnerable indigenous communities of Pichincha, Ecuador. Systemic review. Salud Cienc Tecnol [Internet]. 2024;4:917. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/793.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Romero Fernández AJ, Alfonso González I, Álvarez Gómez GA. Access to higher education in latin america. Myth or reality?. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Aug. 24];3:.571. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/571