Teacher Evaluation In Postgraduate Studies: Reflections And Current Projections
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl2024.495Keywords:
Instructor evaluation, postgraduate, teaching-learning process, pedagogical competencies, academic rigorAbstract
The teaching and learning process in postgraduate programs requires that instructors respond to multiple social and individual demands, which lead to the necessity of having up-to-date knowledge in their field of expertise, in teaching methodologies, in technological aspects, in teacher-student relationships, and in different learning approaches, among others. This ensures that postgraduate students maintain an active performance. Therefore, this study aims to present the results of an evaluation of the performance of postgraduate instructors. To this end, qualitative and quantitative methods are used, drawing from various sources of information such as student evaluations of instructors, self-assessments, evaluations by the academic coordinator, and the Postgraduate Directorate. In this context, the applied tool allows for the determination of the weighting of instructor performance in qualitative and quantitative terms, based on the "Generic Model for Evaluating the Learning Environment of Postgraduate Programs." Key points highlighted in the conclusions include the high quality of instructors in their respective fields of expertise, which is notably different from the negative perceptions students have regarding the academic aspects of the faculty. It is concluded that analyzing spaces for reflection within postgraduate classrooms is predominantly related to instructors, and these reflective spaces allow for optimization with high levels of academic rigor in the teaching and learning processes
References
1. Consejo de Educación Superior. Reglamento de Carrera y Escalafón del Docente e Investigador del Sistema de Educación Superior. Quito, Ecuador; 2012.
2. Cabero Almenar J, Llorente Cejudo M, Morales Lozano JA. Evaluación del desempeño docente en la formación virtual: ideas para la configuración de un modelo. Iberoamericana de Educación a Distancia. 2018;21(1):261-79. doi : https://doi.org/10.5944/ried.21.1.17206
3. Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la investigación. 5ª ed. México: McGraw-Hill; 2010.
4. Loureiro S, Míguez M, Otegui X. Desempeño docente en la enseñanza universitaria: análisis de las opiniones estudiantiles. Cuad Investigacion Educativa. 2016;7(1):55-67. doi: 10.18861/cied.2016.7.1.2576.
5. Tapia Ccallo VV, Tipula Mamani FM. Desempeño docente y creencias pedagógicas del profesor universitario en la Universidad Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas - Perú. Comuni@cción. 2017;8(2):72-80. doi: 10.33595/2226-1478.8.2.257
6. Martínez-Chairez GI, Guevara-Araiza A. La evaluación del desempeño docente. Ra Ximhai. 2015;11(4):113-124. doi: 10.35197/rx.11.01.e2.2015.07.gm.
7. Canabal C, Margalef L. La retroalimentación: la clave para una evaluación orientada al aprendizaje. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 2017;21(2):149-70. Disponible en : https://n9.cl/pl8h
8. Navarro J, Ramírez P. La evaluación del desempeño docente en la educación superior: un análisis desde la percepción de los estudiantes. Rev Educa Súper. 2018;47(186):25-48. doi: 10.36857/resu.2018.186.002.
9. Flores-Hernández F, Gatica-Lara F, Sánchez-Mendiola M, Martínez-González A. Evaluación del desempeño docente en educación superior: percepción de estudiantes de medicina. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2017;55(6):706-713.
10. Centeno Maldonado PA, Puertas Martinez Y, Escobar Valverde GS, Inca Erazo JD. Métodos de estadística neutrosófica aplicados a la demostración de la responsabilidad extracontractual del Estado desde el Código Orgánico Administrativo. Conjuntos y Sistemas Neutrosóficos. 2019;26(1). Disponible en: https://digitalrepository.unm.edu/nss_journal/vol26/iss1/5
11. Smarandache F, Estupiñán Ricardo J, González Caballero E, Leyva Vázquez MY, Batista Hernández N. Método Delphi para evaluar propuestas de investigación científica en un ambiente neutrosófico. Conjuntos y sistemas neutrosóficos. 2020;34(1). Disponible en: https://digitalrepository.unm.edu/nss_journal/vol34/iss1/26
12. González Chico MG, Hernández Bandera N, Herrera Lazo S, Laica Sailema N. Evaluación de la relevancia de la atención médica intercultural. Muestreo neutrosófico. Conjuntos y sistemas neutrosóficos. 2021;44(1). Disponible en : https://digitalrepository.unm.edu/nss_journal/vol44/iss1/46
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcos Aníbal Lalama Flores, Fernando de Jesús Castro Sánchez, Marcos Stefano Lalama Gavilánez, Estefanía Carmen Robalino Cáceres (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.