Ethics Of The Tutor In The Development Of Reflective Capabilities In Law Students
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl2024.490Keywords:
Tutor ethics, reflective capabilities, law student, instructor, holistic educationAbstract
Tutor ethics refers to the ethical principles and standards that govern behavior and decisions in their specific field. These principles and standards are established to ensure that the tutor acts with integrity, honesty and responsibility when providing services to his students and the community. This research analyzed the student's assessment of aspects related to the ethics of the tutor in his comprehensive training for the profession and his warning regarding the influences exerted on the formation of reflective capacities during student research. The research was carried out using a mixed, qualitative and quantitative approach, for the analysis and interpretation of the student's evaluation in relation to the ethical function of the tutor. It was based on a non-experimental transactional design that covered the period from May to September 2023 with students in the eighth year of the Law Degree at UNIANDES Santo Domingo. The documentary analysis, direct observation, and survey techniques were used. It was possible to specify the characteristics of the tutor that points out to the students as important in the teacher's performance, where the responsibility, reflection and organization that the teachers have and what contribute to comprehensively training the students stand out. The role that the tutor plays in the formation of both reflection and professional ethics has been demonstrated in the opinions expressed by the students in this research
References
1. García Arias N, Quevedo Arnáiz N. El aprendizaje basado en la investigación: retos y perspectivas en UNIANDES, Santo Domingo. Revista Conrado. 2021;17(S3):185-92.
2. Seijo C, Villalobos K. La ética social y la dignificación de la vida humana: un alcance epistémico en la sociedad. Clío América. 2011;5(9):99-111.
3. Payà M, Escofet A, Rubio L. El desarrollo de la competencia investigadora a través de los proyectos de aprendizaje-servicio: codiseño y validación de una herramienta formativa para los futuros profesionales de la educación. Bordón. Revista de Pedagogía. 2019;71(3):79-95. Disponible en: https://doi.org/10.13042/Bordon2019
4. García-Rubio J. Construcción de la primera identidad profesional del profesorado español de secundaria durante su formación inicial. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 2022;27(94):751-78. Disponible en: https://doi.org/10.6666/202200030751
5. Constitución de la República del Ecuador. Artículo 27. Registro Oficial N.º 449; 20 de octubre de 2008.
6. Constitución de la República del Ecuador. Artículo 350. Registro Oficial N.º 449; 20 de octubre de 2008.
7. Lalangui Pereira JH, Ramón Pineda MÁ, Espinoza Freire EE. Formación continua en la formación docente. Revista Conrado. 2017;13(58):30-5.
8. Báxter E. Concepto de la formación cubana. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 2003.
9. Quevedo Arnáiz N, García Arias N, Cañizares Galarza FP. Análisis de la reflexión y colaboración en la investigación formativa del estudiante en UNIANDES. EPISTEME. Revista digital de Ciencia, Tecnología e Innovación. 2018;5:998-1008.
10. Quevedo Arnáiz NV, García Arias N, Cañizares Galarza FP. Incidencia grupal en la formación ética profesional desde el eje transversal investigativo. Revista Conrado. 2022;18(85):37-44.
11. Delgado Abreu OL. La misión axiológica del profesor universitario a través de la Visión de Bolívar y Martí. Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2009;1(6). Disponible en: http ://www .eumed .net /rev /ced /06 /darp .htm
12. Quevedo Arnáiz NV, García Arias N, Cuenca Díaz MM, Cañizares Galarza FP, Martínez Álvarez FF, Hernández Sánchez JE. La lógica del proceso de investigación: guía para el principio. Quito: Editorial Jurídica del Ecuador; 2017.
13. Espinoza Freire EE, Calva Nagua DX. La ética en las investigaciones educativas. Revista Universidad y Sociedad. 2020;12(4):333-40.
14. Domingo A. La práctica reflexiva: un modelo transformador de la praxis docente. Zona Próxima. 2021;34:3-21.
15. Guiñez N, Vásquez A. Orientación ética de los estudiantes de Contabilidad: evidencia de una Universidad Estatal de Chile. Revisión de Capic. 2015;15(1):51-8.
16. Balseca Valle M, Noroña Salcedo D. Factores de riesgo e impacto psicológico en adolescentes de alta vulnerabilidad durante el confinamiento por COVID-19. Salud, Ciencia y Tecnología. 2022;2:135. Disponible en: https ://revista .saludcyt .ar /ojs /index .php /sct /article /view /135
17. Llerena Cepeda ML, Sailema López LK, Zúñiga Cárdenas GA. Variantes de COVID-19 predominantes en Ecuador y sus síntomas asociados. Universidad y Sociedad. 2022;14(S3):93-104.
18. Ramos Serpa G, Gómez Armijos CE, López Falcón A. Aspectos éticos sobre la vacunación contra el COVID-19. Universidad y Sociedad. 2022;14(S3):60-1.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nemis García Arias, Ned Quevedo Arnaiz (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.