The Importance Of The Virtual Learning Environment In Uniandes Postgraduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/hl2024.484

Keywords:

Virtual Learning Environments (VLE), Postgraduates, Teaching Quality, Higher education, Online Learning

Abstract

This study focused on analyzing the influence of virtual learning environments (VLE) in postgraduate programs, specifically in the fields of Law with a Major in Criminal Procedure Practice and Oral Litigation, and Citizen Security, at the Regional Autonomous University of the Andes. – UNIANDES, in Ecuador. The background revealed a growing interest in the integration of EVA in higher education. The objectives of the research focused on understanding the impact of VLEs on the quality of teaching and the learning process. Regarding the methodology, a descriptive and exploratory qualitative approach was used, observing the interaction of students on the Moodle platform. Synchronous and asynchronous workshops were carried out in the "Research Methodology" and "Graduation Work" modules. The results reflected a high level of success, with 96.15% of students passing their "Scientific Papers." These findings suggest the effectiveness of VLEs in postgraduate academic training. Additionally, variability between cohorts in a program will be observed, highlighting the need for future research on factors that influence student achievement. In conclusion, this study highlights the importance of VLEs in graduate programs, supporting their contribution to effective teaching and learning. The results highlight the need to maintain high quality standards and the relevance of originality in academic works. These findings provide a basis for future research aimed at optimizing the implementation of VLE in postgraduate courses

References

1. Vásquez-Villanueva S, Vásquez-Campos S, Vásquez-Villanueva C, Vásquez-Villanueva L. Hacia el conectivismo: docente y estudiante, sus roles en el espacio virtual. PAIDAGOGO. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. 2021;3(1):52-65. Disponible en: http://www.educas.com.pe/

2. Area-Moreira M. La enseñanza remota de emergencia durante la COVID-19. Los desafíos postpandemia en la Educación Superior. Propuesta Educativa. 2021;30(56):57-70.

3. Bustos Sánchez A, Coll Salvador C. Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 2010;15(44):163-184. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000100009&lng=es&tlng=es

4. Guerra Herrera P. El uso de entornos virtuales en el proceso enseñanza aprendizaje de una segunda lengua: estudio de caso Institución Educativa Fiscal Amazonas [tesis de maestría]. Universidad Andina Simón Bolívar Sede Ecuador; 2020. Disponible en: https://repositorio.uasbx.edu.ec/bitstream/10644/7215/1/T3111-MINE-Guerra-El%20uso.pdf

5. Hodges C, Moore S, Lockee B, Trust T, Bond A. La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea. Educause Review. 2020;27. Disponible en: https://redemc.net/campus/el-aprendizaje-en-linea-no-es-lo-mismo-que-ensenanza-remota-de-emergencia/

6. Moscoso Merchán F, Hernández Díaz A. La formación pedagógica del docente universitario: un reto del mundo contemporáneo. Revista Cubana de Educación Superior. 2015;34(3):140-154. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142015000300011&lng=es&tlng=es

7. Gil-Fernández R, Calderón D. El uso de las redes sociales en educación: una revisión sistemática de la literatura científica. Digital Education Review. 2021;(40):82-109.

8. Fernández Pérez Y, Vivar Bravo J, La Madrid Rojas FI, Vivar Bravo C, Tantaruna Díaz MY, Hernández Aldaña ER. Tecnologías digitales y aprendizaje autorregulado en estudiantes de una universidad de Abancay. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. 2023;7(29):1149-1160. Disponible en: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.579

9. Cruz Flores G de la, Chehaybar y Kury E, Abreu LF. Tutoría en educación superior: una revisión analítica de la literatura. Revista de la Educación Superior. 2011;40(157):189-209. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602011000100009&lng=es&tlng=es

10. Compte Guerrero M, Sánchez del Campo Lafita M. Aprendizaje colaborativo en el sistema de educación superior ecuatoriano. Revista de Ciencias Sociales (RCS). 2019;25(2):131-140. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7025998

11. Betanco Vásquez ME. Aulas virtuales: su efectividad en el proceso enseñanza-aprendizaje en estudiantes de UNAN-Managua FAREM-Estelí. Revista Multi-Ensayos. 2019;5(9):2-5. Disponible en: https://doi.org/10.5377/multiensayos.v5i9.9427

12. Cueva J, García A, Martínez O. El conectivismo y las TIC: Un paradigma que impacta el proceso enseñanza aprendizaje. Revista Scientific. 2019;4(14):205-227. Disponible en: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.14.10.205-227

13. Hernández Martínez L, Alcántara F, Alonso M. La educación durante la post-pandemia Covid-19: ¿Constructivismo o conectivismo? El caso de la Facultad de Economía de la UAEméx. Revista Diversidad Académica. 2022;2(1):julio-diciembre.

14. Muñoz Padilla MB, Vega Martínez VA, Villafuerte Moya CA. Interpretación mediante revisión bibliográfica del uso del hidróxido de calcio como medicamento intraductal. Salud, Ciencia y Tecnología. 2024;4:924. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/924

15. Torres Yánez JA, Analuiza Rea EN, Cevallos Fuel TA. Análisis mediante revisión bibliográfica con metodología PRISMA 2020 de las complicaciones quirúrgicas laparoscópicas de quistes ováricos. Salud, Ciencia y Tecnología. 2024;4:936. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/936

16. Sánchez Sandoval PA, Reyes Espinoza LK, Burbano Pijal DC. Interpretación de la entrega de malas noticias en la práctica médica a través de la revisión de la literatura PRISMA 2020. Salud, Ciencia y Tecnología. 2024;4:931. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/931

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Fernández-Sánchez L, Gómez Armijos CE, Navas Montero S. The Importance Of The Virtual Learning Environment In Uniandes Postgraduates. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Aug. 24];3:.484. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/484