Cross-sectional interpretation of scientific articles: myths and errors in designing free from biased stereotypes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/hl2024.479

Keywords:

scientific article, common errors, research myths, research methodology, academic writing

Abstract

This study analyzed the process of drafting scientific articles, focusing on identifying and overcoming myths and errors that affect their design and writing. It started from the premise that scientific articles are sometimes influenced by limiting beliefs and stereotypes that compromise their objectivity and rigor. The main objective was to provide a cross-sectional interpretation of the scientific article to achieve an ideal design free from biased stereotypes. A qualitative approach was adopted, with a documentary-feasibility design and an explanatory scope. The techniques used included an exhaustive review of primary and secondary reliable sources, with an emphasis on critical and conceptual interpretation of the data. The results highlighted the importance of exhaustive research and careful selection of sources, emphasizing that the quality of an article does not depend on the number of references or the complexity of the writing but rather on the clarity, precision, and relevance of the content. Additionally, it was shown that unexpected or negative results have significant value for the scientific community, as they help avoid the duplication of studies and provide new perspectives. It is concluded that an ideal design of scientific articles requires a rigorous methodology, accompanied by constant reflection and external support to help the author overcome potential shortcomings and produce high-impact work aimed at contributing to the advancement of scientific knowledge

References

Aceituno, C., Silva, R., & Cruz, R. (2020). Mitos y realidades de la investigación científica. Alpha Servicios Gráficos S.R.L.

Aparicio, D. (2021). Cómo escribir un artículo científico: guía paso a paso para principiantes. PSYCIENCIA. https://www.psyciencia.com/como-escribir-un-articulo-cientifico/

Benach, J., & Tapia, J. (1996). Mitos o realidades: a propósito de la publicación de trabajos científicos. ACIMED, 4(1), enero-abril.

Castaños, H., Ham, Y., Pineda, C., González, E., Nieto, S., García, E., Flores, V., & Muñiz, E. (2014). Mitos y realidades de la ciencia en México. UNAM.

Cisneros, M., & Olave, G. (2012). Redacción y publicación de artículos científicos: enfoque discursivo. Ecoe Ediciones.

Claudio, L., & Boles, J. (2017). Cómo escribir y publicar un artículo científico: La guía paso a paso (Spanish Edition).

Codina, L., & Lopezosa, C. (2022). Escritura de artículos científicos: estructura, redacción, fases y publicación (PCUV02/2022). DigiDoc Research Group (Pompeu Fabra University), DigiDoc Reports.

Crespo-Berti, L. (2017). Serie: epítome de la metodología de la investigación científica. Vol. III. Autor.

Enago Academy. (2020). ¿Cómo elegir la mejor metodología de investigación para su estudio? https://www.enago.com/es/academy/

Gasparyan, A., Ayvazyan, L., & Blackmore, H. (2015). Writing and publishing a letter to the editor. J Korean Med Sci, 30, 1-3. https://doi.org/10.3346/jkms.2015.30.1.1

González, J., León, A., & Peñalba, M. (2017). Cómo escribir y publicar un artículo científico. Síntesis.

Griffies, S., Perrie, W., & Hull, G. (2013). Elements of style for writing scientific journal articles. Publishing Connect, ELSEVIER. https://www.gfdl.noaa.gov/wp-content/uploads/2018/08/Elements_of_Style.pdf

López, S. (2013). El proceso de escritura y publicación de un artículo científico. Educare, 17(1), enero-abril.

Luna, F. (2018). El mito del cientificismo en la valoración de la prueba científica. JURÍDICAS CUC, 14(1), 119-144. https://doi.org/10.17981/juridcuc.14.1.2018.6

Maldonado, J. (2013). Los artículos científicos. Rev Med Vozandes, 24, 5-7.

Muñoz Padilla, M. B., Vega Martínez, V. A., & Villafuerte Moya, C. A. (2024). Interpretación mediante revisión bibliográfica del uso del hidróxido de calcio como medicamento intraductal. Salud, Ciencia y Tecnología, 4, 924. https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/924

Padrón, C., Quesada, N., Pérez, A., González, P., & Martínez, L. (2014). Aspectos importantes de la redacción científica. Rev Ciencias Médicas, 18(2), marzo-abril.

Pérez, A. (2019). ¿Existe estilo de escritura de la revista seleccionada? https://doi.org/10.3916/escuela-de-autores-111

Sánchez Sandoval, P. A., Reyes Espinoza, L. K., & Burbano Pijal, D. C. (2024). Interpretación de la entrega de malas noticias en la práctica médica a través de la revisión de la literatura PRISMA 2020. Salud, Ciencia y Tecnología, 4, 931. https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/931

Sarría, C. (s.f.). Mitos y realidades concernientes a las publicaciones científicas. Tecnología de la salud. https://instituciones.sld.cu/bibliolidiadoce/mitos-y-realidades-concernientes-a-las-publicaciones-cientificas/

Siché, R. (2015). Publicación científica: mitos y verdades. Scientia Agropecuaria, 6(2), 87-90. https://www.redalyc.org/pdf/3576/357639597001.pdf

Torres Yánez, J. A., Analuiza Rea, E. N., & Cevallos Fuel, T. A. (2024). Análisis mediante revisión bibliográfica con metodología PRISMA 2020 de las complicaciones quirúrgicas laparoscópicas de quistes ováricos. Salud, Ciencia y Tecnología, 4, 936. https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/936.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Crespo-Berti L, Haro Terán LF, Esparza Pijal SB, Villa Zura MP. Cross-sectional interpretation of scientific articles: myths and errors in designing free from biased stereotypes. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Dec. 1];3:.479. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/479