Social and academic significance of relevant scientific works. analysis of a case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/hl2024.478

Keywords:

philosophy, culture, indigenous justice, scientific work, social and institutional significance

Abstract

The analysis of relevant scientific works can serve different purposes. Among the main ones, scientific contributions in both scientific and methodological aspects are always included, which impact the specific field of knowledge or the interdisciplinary types from which the work is produced, as well as its influence on social, cultural, and institutional domains. Likewise, the benefits for teaching and learning processes should be considered, especially when works that initially serve as monographs in research debates also become textbooks that support pedagogical activities and facilitate the fulfillment of the pedagogical principle of the science–teaching relationship. The central objective of this study was to analyze the social, scientific, and pedagogical contributions of the book "Natural Justice and Legal Justice: Indigenous Justice in Ecuador." The methodology used in the study design is qualitative, descriptive, and analytical-explanatory, with predominant application of the methods of analysis and synthesis (at the theoretical level of knowledge) and documentary study (at the empirical level of knowledge). As the main result, the social, scientific, and pedagogical contributions of the book cited are analyzed, considering it both as a monographic work and a textbook, which leads to the conclusion that its significance for legal scientific research and educational processes in the field of Law is evident

References

Aguirre-Román, J. O y Pabón Mantilla, A. P (2020). Hacia una epistemología jurídica crítica: precisiones y distinciones sobre epistemología jurídica, métodos y metodología. En: Entramado. Julio - diciembre, 2020 vol. 16, no. 2, p. 186-201. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/entra/v16n2/2539-0279-entra-16-02-186.pdf

Bedoya, S; Ruelle, A; Rey, E; Zubiría, S; Aristizábal, G. Graaff, D. & Sigüenza, J. (2023). La Escuela de Frankfurt: crítica y emancipación. Editorial Universidad Libre, Bogotá. Disponible en: https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/26101/Libro%20Escuela%20de%20Frankfurt%20Digital.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Castro Sánchez, F. J., Verano Gómez, N. C., & Camaño Carballo, L. (2021). Epistemología de producción científica en campos específicos del conocimiento: los casos de educación y derecho. Revista Conrado, 17(81), 187-195. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n81/1990-8644-rc-17-81-187.pdf

Castro Sánchez, F. J., Caicedo Banderas, F. J., & Narváez Montenegro, B. D. (2023). Identificación de tipologías de investigación en procesos de titulación en Ciencias Jurídicas desde un enfoque cualitativo. Revista Conrado,19(S2), 346-354. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3270/3129

Consejo de Educación Superior (CES) (2022). Reglamento de Régimen Académico. Registro Oficial. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/wp-content/uploads/2022/08/Reglamento-de-Re%CC%81gimen-Acade%CC%81mico-vigente-a-partir-del-16-de-septiembre-de-2022.pdf

Cruz Gálvez, A. M., Pupo Kairuz, A. R., & Ronquillo Riera, O. I. (2020). El derecho de repetición en el Ecuador ante violaciones de derechos humanos. Universidad y Sociedad, 12(S1), 18-23. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1746.

Day, R (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Tercera edición. Publicación Científica y Técnica No. 598, OPS, Washington, DC 20037, EUA.

Fabelo, J. R y Acosta, H. (2009). Para un estudio de la justicia como valor. En: Dialéctica, Nueva Época, año 31, número 41, invierno 2008 - primavera 2009. Disponible en: https://philpapers.org/archive/CORPUE-3.pdf

Hernández Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw-Hill Interamericana Editores. Editado en México.

Jiménez Montenegro, J. M., Iglesias Quintana, J. X., Jiménez Iglesias, E. A., & Cangas Oña, L. X. (2023). La desconexión del uso de habeas corpus en el contexto jurídico ecuatoriano. Universidad y Sociedad, 15(6), 686-692.

López, C (2013). Publicaciones científicas: El artículo de revisión. En: Rev. Med. Vet. (B. Aires) 2013, 94, 1: 17 – 20. Disponible en: https://www.produccion-animal.com.ar/temas_varios_veterinaria/05-la_revision_17.pdf

Molina Mora, J. F., Atencio González, R. E., & Moreno Arvelo, P. M., (2022). La Constitución Ecuatoriana y los principios democráticos. Revista Universidad y Sociedad, 14(S3), 487-497.

Naranjo, E. J (2023). Justicia natural y justicia legal: la justicia indígena en Ecuador. Editorial REUS. Madrid.

Tantaleán Odar, R. M. (2016). Tipología de las Investigaciones Jurídicas. Derecho y Cambio Social, 1-37. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5456267.pdf

Schurmann, M. (2019). ¿Es científico el discurso elaborado por la dogmática jurídica? Una defensa de la pretensión de racionalidad del discurso dogmático elaborado por la ciencia del derecho penal. En: Polít. crim. Vol. 14, Nº 27 (Julio 2019), Art. 16, pp. 549-598. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/politcrim/v14n27/0718-3399-politcrim-14-27-549.pdf

Witker, J (2008). Hacia una investigación jurídica integrativa. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, nueva serie, año XLI, núm. 122, mayo-agosto de 2008, pp. 943-964. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/427/42712213.pdf

Witker, J (2015). Las Ciencias Sociales y el Derecho. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, nueva serie, año XLVIII, núm. 142, enero-abril de 2015, pp. 339-358. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/bmdc/v48n142/v48n142a10.pdf.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Castro Sánchez F de J, Gómez Armijos CE, Naranjo Luzuriaga EJ. Social and academic significance of relevant scientific works. analysis of a case. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Aug. 24];3:.478. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/478