Didactic pamphlet for the work with the address abilities from the docencia
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl2024.471Keywords:
didactics, directive administration, pamphlet, superaciónAbstract
Introduction: the formation and development of the squares should be conditioned for political and strategies of the organization. The public health, needs that the preparation and the development of their directive are in function of responding to the necessities of the plans, programs and national strategies of health.
Objective: to implement a didactic pamphlet that he/she responds to the necessity of training of the squares and reservations in the Cuban medical mission in Venezuela, state of Bolivar. Development: the present investigation, takes like methodological base of the scientific knowledge, to the dialectical-materialistic method serving from base to the objective character of the inquiry process científica.La validation and implementation of the pamphlet like didactic tool to use in the courses and training of squares and reservations, approach was obtained of good for 93,2% of the total of experts.
Conclusions: with their implementation a logical order of the actions that requires the preparation of the educational ones that you/they impart the training of the squares and reservations in the Cuban medical mission in Venezuela, state of Bolivar starting from the foundations and approaches emitted by the indexed investigators, settled down as well as the amplification of essential components of the knowledge that you contextualizan in the current realities
References
1. González Martín R, Hernández Meléndez DE, Sánchez Pérez I. Estrategia de preparación para la gestión de los cuadros y reservas de la misión médica cubana en Venezuela. INFODIR [Internet]. 2019 [citado 29 Mar 2024];0(30). Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/642
2. Martín Linares X, Segredo Pérez AM. El capital humano en el desarrollo de las organizaciones. En: Evento Formación y capacitación. Cuba Salud 2012. Convención Internacional de Salud Pública [CD-ROM]. La Habana: CNSCS; 2012. p. 319-27.
3. Herrera Blanco N. La educación transformadora en Venezuela: el buen vivir y la gobernanza basada en saberes territoriales. Pedagog. Constell. 2024;3(2):27-39.
4. Martín Linares X, Segredo Pérez AM. El capital humano en el desarrollo de las organizaciones. En: Evento Formación y capacitación. Cuba Salud 2012. Convención Internacional de Salud Pública [CD-ROM]. La Habana: CNSCS; 2012. p. 319-27
5. Hernández León S. Integration of ICT and emerging technologies in teaching practice: A study at the Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Pedagog. Constell. 2024;3(2):139-57.
6. Castell-Flon Glosario Gerencia en Salud. Ediciones del centro de Perfeccionamiento anual de la Escuela Nacional de Salud Pública, Cuaba 2002.
7. Ramírez Rodríguez SY. The municipal administration and management academic tutor: from a current ethical perspective. Pedagog. Constell. 2024; 3(1):10-22.
8. Añorga Morales J. El perfeccionamiento del sistema de superación de los profesores universitarios. [tesis doctoral]. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 1989.
9. Bustamante Alfonso LM. La superación para los profesores vinculados a la preparación de los cuadros y reservas en Salud [Tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2012.
10. 7 Salas Perea RS, Díaz Hernández L, Pérez Hoz G. Las competencias y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud. Educ Med Super [Internet]. 2012 [citado 24/4/2023]; 26(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000400013&lng=es.
11. García Hernández M, Lozada García L, Lugones Botell M. Estrategia metodológica para la superación de los recursos humanos en salud. Rev Cubana Med Gen Integr. [Internet] 2006 [citado 24/4/2023]; 22(3). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/mgi/vol22_3_06/mgi16306.htm
12. Añorga Morales JA. La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. VARONA[Internet] 2014[citado 24/4/2023]; (58). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003
13. Martínez Castro JD, Ultreras Rodríguez A, Salazar Echeagaray JE, Salazar Echeagaray TI. Adaptation of transformational leadership and basic competencies in the educational model of Instituto Irapuato. Pedagog. Constell. 2024; 3(1):64-88.
14. Bustamante Alfonso LM. La superación en el sector de la salud desde la teoría de la Educación avanzada. Cuba. 2012-2014. Panorama Cuba y Salud [Internet] 2017[citado 24/4/2023]; 12(1). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477355613016
15. Bustamante Alfonso LM.Caracterización de la superación profesional pedagógica de directivos. Anzoátegui, Venezuela. 2016; INFODIR. [Internet] 2017. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/392/471
16. Añorga Morales J, Valcárcel Izquierdo N. Profesionalización y Educación Avanzada. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 1996. Humanidades Médicas. ISSN 1727-8120 2019;19(2):389-404 403 Centro para el Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud
17. Ochoa González M, Borroto Pérez M. Estrategia de superación profesional para fortalecer la formación ambiental de los profesores de la disciplina Medicina General Integral en la Facultad de Ciencias Médicas “Dr. José Assef Yara” de Ciego de Ávila.Educación y Sociedad[Internet] 2015[citado 24/4/2023]; 13 (2). Disponible en: http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/126/pdf_2
18. Zapata Giraldo PC, Acevedo Osorio GO. Challenges and perspectives of educational systems in latin america: A comparative analysis. Pedagog. Constell. 2024; 3(1):89-101.
19. Medina González I, Valcárcel Izquierdo N. Superación profesional del licenciado en Enfermería para la solución de problemas en su desempeño profesional pedagógico. Educ Med Super [Internet]. 2016[citado 24/4/2023]; 30(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100014&lng=es.
20. Cardentey García J, González Rodríguez R. Aspectos acerca de la superación profesional en la educación médica. Educ Med Super [Internet]. 2016[citado 24/4/2019]; 30(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100015&lng=es.
21. Concepción Pacheco J A, Piñero Pérez L, Hernández Palacios TL, Pérez García LM, Pérez Jiménez IB. Superación profesional posdoctoral en la Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Gac Méd Espirit [Internet]. 2018 [citado 24/4/2023]; 20(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212018000100010&lng=es
22. López Espinosa Guillermo José, Cañizares Luna Oscar, Lemus Lago Elia Rosa, Valdés Mora Mariela. La superación profesional en salud ocupacional como una necesidad para la atención médica integral. Educ Med Super [Internet]. 2017[citado 24/4/2023]; 31(2): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200021&lng=es.
23. Ministerio de Educación Superior. Resolución No 132/2004.Reglamento de la Educación de Postgrado de la República de Cuba. La Habana.: Ministerio de Justicia; 2004.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lidiuska Gladys González Sardabu, Lázaro Yoan Ordoñez Álvarez , Juan Carlos Curbelo Fajardo , Noelvis Ramírez Pérez, Bertha Vivian Gil Figueroa (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.