School-Orchestras Program of the Province of Buenos Aires: A Social Tool for Change
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl2024462Keywords:
School-Orchestras, Program, Province of Buenos AiresAbstract
The School Orchestras Program of the Province of Buenos Aires is a pedagogical and social initiative that uses music as a tool for inclusion, community development and social transformation. This article analyzes the impact of the program in vulnerable contexts, exploring its achievements, challenges and future perspectives based on a review of experiences gathered in the region. It is also contextualized within the framework of Argentine public policies oriented to education and culture, highlighting its contribution to equity and social cohesion.
References
1. Ministerio de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires. (2020). Informe Anual de Educación Artística.
2. UNESCO. (2019). La música como herramienta de inclusión social.
3. Entrevistas a docentes y estudiantes del Programa de Orquestas-Escuela. (2023).
4. Educación F de H y C de la. Concertando la vida. Orquesta-Escuela de La Plata en la UNLP 2016.
5. Garatte L. Concertando la vida. Orquesta - Escuela de la UNLP 2018.
6. Garatte L, Perilli VC, Ruiz ME, Fava M, Castro V. Dilemas y desafíos de una propuesta de inclusión social y educativa: la experiencia de la Orquesta–Escuela en la Universidad Nacional de La Plata, 2019.
7. Valenzuela V, Aisenson G. JÓVENES EN ORQUESTA ESCUELA: CONSTRUCCIÓN DE IDENTIDAD Y PROYECTOS DE FUTURO. Anuario de investigaciones 2016;23:87-96.
8. Fabrizio ML. “La cooperadora” de una orquesta escuela: Runa 2022;43:361-78. https://doi.org/10.34096/runa.v43i2.10420.
9. Daguerre G. La institucionalización del aprendizaje-servicio solidario en la Orquesta-Escuela de Chascomús. RIDAS Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio 2020:155-61. https://doi.org/10.1344/RIDAS2020.9.10.
10. Daguerre G. La Orquesta Escuela de Chascomús (OECh) como modelo organizacional de desarrollo social 2019.
11. Corneli L. Las orquestas-escuela desde una mirada nuestroamericana. Tesis. Universidad Nacional de La Plata, 2019.
12. Garatte L. Orquesta - Escuela UNLP 2020.
13. Escalante Hernández CE. Procesos de formación musical en la orquesta Sinfónica Apuesta al modelo orquesta - escuela 2018.
14. Fabrizio ML. Producir políticas en los territorios: una etnografía en torno a la inclusión, atención y educación de la infancia y la juventud en una orquesta escuela de la Provincia de Buenos Aires 2021.
15. Museo F de CN y. Sonidos, disonancias, silencios. Estrategias para el abordaje de relaciones interculturales entre las comunidades educativas de instituciones de la zona sur del Gran La Plata 2018.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Emanuel Maldonado (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.