National and international tendencies in the formation of talkative abilities for the Promotion of Health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/hl2024.458

Keywords:

Tendencies, Talkative abilities, Promotion of Health

Abstract

Introduction: the development of the process of formation of talkative abilities for the promotion of health constitutes a necessity to complete the integral general doctor's social responsibility  
Objective: to determine the international and national tendencies in connection with the formation of talkative abilities for the promotion of health  
Methods: it was used as method rector the dialectical one. Of the theoretical level: the historical-logical, analytic-synthetic and the inductive-deductive one. As empiric method the documental revision.  
Results: as international tendencies they were in this investigation: scarce published works, little emphasis in talkative abilities, formal incorporation of the formation of talkative abilities in the curricula of the medicine schools, boarding of the talkative abilities with more emphasis in the communication in the doctor-patient relationship and not in the activities of promotion of health in the APS, reorientation of the formation of talkative abilities with focus of primary attention of health.. In Cuba, they were: limitations of the systematic and integral boarding of the formation of talkative abilities for the promotion of health, isolated treatment of the value of the talkative abilities for the promotion of health in the solution of problems in the primary attention of health, recognition of the value of the talkative abilities for the promotion of health in the solution of problems in the primary attention of health, inclusion of curricular strategies in study plans guided to the formation of necessary talkative abilities for the promotion of health in the APS ,necesidad of improvement of the didactic boarding of the talkative abilities in the educational strategies for years and subjects in the study plans  

References

López Pérez E. Estrategia pedagógica para el proceso de desarrollo de las habilidades comunicativas orales de la lengua materna, en los estudiantes de Agronomía de la universidad de Pinar del Rio." Máster en tesis ".Centro de Estudios de Ciencias de La Educación Superior. CECES. Universidad de Pinar Del Río.“ Hermanos Saíz Montes de Oca”. Disponible en: https://memorias-eventos-upr-edu-cu

Ribot Reyes VC, Pérez Martínez M, Rousseaux Mola E, Vega González EY. La comunicación en Pedagogía. Educ Med Super [Internet]. 2014 [citado 14 Mar 2024];28(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412014000200014&lng=

3- Torres –Álvarez, A. y Álvarez-Escobar, M. C. (2021). Exigencias al desempeño profesional docente en medicina para un proceso formativo de calidad .RIIED

4- Bell Castillo, J., Vásquez Sarandeses, J. E., George Carrión, W. y Zamora Leliebre, J. Valoración epistemológica de la formación profesional del Médico General Integral. Maestro y Sociedad, (Monográfico Educación Médica) [Internet]. 2023 [citado 14 Mar 2024]; p:113-120. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu

5- Rodríguez Báez, LE; González Pena, OM, Caro Fernández, MT. Pertinencia de una estrategia de profesionalización para oftalmólogos sobre la prevención de la discapacidad visual. MEDISAN [online]. 2021 [citado 2023-11-08]; 25(3): pp.746-761.Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192021000300746&lng=es&nrm=iso

6- Ayala Pérez P D, Sales Garrido L M, Santiesteban Almaguer Y. Procedimientos para la comunicación efectiva en la carrera Medicina. Rev Luz [Internet].2023.sep-dic, [citado 2023 Sep 23]; 22(4): pp. XX-XX. Disponible en: https://luz.uho.edu.cu

7- Gómez de la Torre MFM, Chiluisa Guacho CV, Aveiga Hidalgo MV, Guerrón Enríquez SX. El desarrollo de habilidades comunicativas de estudiantes universitarios en el contexto ecuatoriano. RC [Internet]. 31 de enero de 2022 [citado 2023-11-08];18(84):146-54. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2220

8-- Ramírez Infante B, Aguilera Ramírez K, Portelles Cruz A , González Ramírez AJ, Ramírez Pérez L. La comunicación en la promoción de salud. Edumed Holguín [Internet]. 2019 [citado 11 Nov 2023]. Disponible en: https://edumedholguin2019.sld.cu

9- Gonzalez-Diaz C. La comunicación en salud como premisa fundamental para la percepción de riesgo en las poblaciones. Revista Cubana de Higiene y Epidemiologia [Internet]. 2015 [citado 11 Nov 2023]; 53(2): pp. 927-943. Disponible en: https://revepidemiologia.sld.cu/index.php/hie/article/view/40

10- Rivera Michelena N. Un sistema de habilidades para las carreras en Ciencias de la Salud. En: Rivera Michelena N. Proceso enseñanza aprendizaje: Lecturas seleccionadas. Material de estudio de la Maestría de Educación Médica. La Habana [Internet]. 2002. [citado 11 Nov 2023]. Disponible en: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Un+sistema+de+habilidades+para+las+carreras+en+Ciencias+de+la++++++Salud.+En%3A+Rivera+Michelena+N.+Proceso+ense%C3%B1anza+aprendizaje

11- Martínez Iglesias MI, Lugones Muro M, Iglesias Montero G. Análisis del contexto discursivo de la comunicación en y para la salud en instituciones de salud de Cienfuegos. RUS [Internet]. 27 de abril de 2023 [cited 2024 July 16];15(S1):164-70. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3695

12- Reyna Luis Antonio. Comunicación en salud y atención primaria. Retos y propuestas de solución. Hacia promoc. Salud [Internet]. 2021 Jan [cited 2024 July 16]; 26(1): 15-16. Available from: https://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v26n1/0121-7577-hpsal-26-01-15.pdf

13- Ramírez Medel María del Carmen, García Sánchez Sandra Luz. Competencias comunicativas para acciones de promoción y prevención en salud. Una propuesta de indicadores. Investigación educ. médica [Internet]. 2020 Mar [citado 2024 Jul 16] ; 9( 33 ): 43-51. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572020000100043

14 - Carvajal -de la Torre A, Gómez –Besteiro MI, Ruiz- Moral R, Coruña IA. Expresiones de iniciativa verbal en toma de decisiones en Atención Primaria. Elaboración de manual de codificación (oral) Rev Clin Med Fam [Internet]. 2023 [citado 2024 Jul 16] ; 16( spe1 ): 235-242. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1699-695X2023000400009&lng=es

15- Estévez Abad Fernando, Estévez Vélez Andrea. Comunicación efectiva en salud: evaluación de una experiencia docente en estudiantes de medicina de Cuenca, Ecuador. Rev. Bioética y Derecho [Internet]. 2021 [citado 2024 Jul 15] ; ( 52 ): 85-104. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1886-58872021000200006

16- Alcalay R. La comunicación para la salud como disciplina en las universidades estadounidenses. Rev Panam Salud Pública. 1999;5(3):192-6.

17- Suarez Cid Lilian, Gross Tur Ramiro, Cubela González Juana María. Caracterización de habilidades comunicativas en estudiantes de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 2024 Jul 16]; 14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100094

18- Alvarez Sintes R, et al. Fundamentos de Medicina General Integral [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2023. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/fundamentos-de-medicina-general-integral

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

1.
Rodríguez Pérez Y, Sixto Fuentes S, Iglesias Iglesias MA, Abreu Carrete B, Gómez Guerra DB. National and international tendencies in the formation of talkative abilities for the Promotion of Health. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2024 Dec. 31 [cited 2025 Aug. 24];3:.458. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/458