Management of the methodological teaching work in the cuban medical university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/hl2024.457

Keywords:

Management, Methodological Teaching Work, Medical University

Abstract

Background: The Cuban educational model of professional training in the health sciences entails the fusion of the pedagogical model of higher education with the health model that has been developed in the country, which undoubtedly distinguishes the conception and development of a training process of itsown. Objective: To support the management of the methodological teaching work in the Cuban medical university. Methods: To support the analysis of the management of the methodological teaching work in the Cuban medical university, methods of the theoretical level were used, such as the historical-logical, systematization and documentary analysis. Results: For the analysis of the management of methodological teaching work, 5 stages are established; First Stage (1962 to 1980: Consolidation of the University Reform and First Regulation of Methodological Work); Second Stage (1981 to 1987: Implementation of the Norms of the Teaching and Methodological Work of the specialties of higher medical education); Third Stage (1988 to 2006: Regulation for the organization of the educational teaching process in the centers of higher medical education - Ministerial Resolution No. 15/88); Fourth Stage (2007 to 2017: Implementation of Resolution 210 /2007); Fifth Stage (2018 - Present: Activity of Resolutions associated with the E Plans of study). Conclusions: The Resolutions issued by MINSAP and MES have had a significant contribution in the management of methodological teaching work in Higher Medical Education Institutions and in the quality of the training of Health System professionals in Cuba.      

References

1. Alarcón, R. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030. Conferencia inaugural del Congreso Universidad 2016. Transformación, 12 (1), 1-8.

2. Horruitiner, P. (febrero de 2011). “La educación superior retos y perspectivas en la sociedad cubana”. Ciudad de La Habana: Conferencia en Evento Internacional Pedagogía 2011.

3. Horruitiner, P. (2009). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Universitaria.

4.Coello Lión ME, García Bargado MR, Cabrera Hernández YF. Algunas consideraciones sobre los fundamentos teóricos del trabajo metodológico en la Educación Superior Cubana. Estudios del Desarrollo Social [Internet]. 2022 Ene-Abr [citado 2022 Jun 10]; 10(1):.Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322022000100019&script=sci_arttext&tlng=en

5. Vela-Valdes J. Regulaciones e importancia del trabajo metodológico en la Educación Médica Superior. Educación Médica Superior [Internet]. 2015 [citado 19 Jun 2024]; 29 (4) Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/781

La Reforma de la Enseñanza Superior en Cuba. La Habana: Consejo Superior de Universidades; 1962.

Ministerio de Educación Superior (1979). Reglamento Docente Metodológico. Resolución Ministerial No. 220/79. Cuba (Material impreso).

Borroto Cruz ER, Salas Perea RS. Momentos de la Educación Médica en la Revolución. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2012

Ministerio de Salud Pública (1982). Normas del Trabajo Docente y Metodológico de las especialidades de la Educación Médica Superior. Cuba (Material impreso).

Ministerio de Salud Pública (1988). Reglamento para la organización del proceso docente educativo en los centros de educación médica superior - Resolución Ministerial No. 15/88. Cuba (Material impreso).

11. Ministerio de Educación Superior (2007). Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la Educación Superior. Resolución Ministerial No. 210/07. Cuba (Material impreso).

12. Ministerio de Educación Superior (2018). Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Resolución Ministerial No. 2/2018. Gaceta Oficial. N. o 25. Cuba. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-2-de-2018-de-ministerio-de-educacion-superior.

13. Ministerio de Educación Superior (2022). Reglamento Organizativo del Proceso Docente y de Dirección del Trabajo Docente y Metodológico para las Carreras Universitarias. Resolución Ministerial No. 47/2022. Cuba (Material impreso).

14.Saborido, J. R. (2020). Universidad y desarrollo sostenible. Visión desde Cuba. Conferencia inaugural XII Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2020. Cuba. https://www.mes.gob.cu

15. Mendoza Rodríguez, Humberto. Apuntes sobre educación médica/ Humberto Mendoza Rodríguez —La Habana: Editorial Ciencias Médicas, 2023.231 p.: il., tab. — (Colección Salud Pública. Serie Formación en Salud).

16. Valcárcel Izquierdo, Norberto. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana / Norberto Valcárcel Izquierdo, Alejandro Antuán Díaz Díaz.—La Habana: Editorial Ciencias Médicas, 2021. 265 p.: il., tab. — (Colección Salud Pública. Serie Formación en Salud).

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

1.
Porras Pérez BN, Travieso Ramos N, Herrera Miranda GLHM, Suárez García LR. Management of the methodological teaching work in the cuban medical university. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2024 Dec. 31 [cited 2025 Aug. 5];3:.457. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/457