Regularities of the professional improvement process of general practitioners for the early diagnosis of oral communication disorders
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl2024.451Keywords:
Professional Development, Oral Communication, Early DiagnosisAbstract
Introduction: professional development (PS) is a permanent need for specialists in General Comprehensive Medicine (MGI) to face challenges in relation to the early detection of oral communication (OC) disorders, which have significant repercussions on social relations.
Objective: to characterize the initial state of the professional development process (PSP) of MGI for the early diagnosis of OC disorders at the University Polyclinic “Hermanos Cruz de Pinar del Río”.
Methods: The dialectic method was used as the guiding method and at the empirical level, documentary review, scientific observation, interviews, surveys and descriptive statistics.
Results: the regularities of the PSP of the MGI for the early diagnosis of CO alterations constitute that: it is not developed from the identification of the MGI's needs for the early diagnosis of OC alterations, so there is no correspondence between the planned activities-renewal of contents-expected professional performance; in the planning of the PS, the different organizational forms that favor this process are not taken into account, nor the methods-means-forms relationships that privilege learning at this level and the potentialities of group work and the most updated technological resources are not taken advantage of.
Conclusions: the PSP of the MGI for the early diagnosis of CO alterations has insufficiencies related to: the identification of the MGI's needs for the early diagnosis of CO alterations that limit their professional performance.
References
1. Sandrino Sánchez M, Hernández Rodríguez IM, Pérez Martín MM, Ordoñez Álvarez LY, Valdés Rocubert LE, Hernández Bravo BC. Estrategia de superación profesional sobre fibrilación auricular contextualizada en la Atención Primaria de Salud. 2021; Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río; 25(5): e5157. https://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5157
2. Santiesteban-Puerta S, López-Catá F, de-la-Rosa-Santana J. La formación integral del estudiante de las Ciencias Médicas a partir del pensamiento humanista de Fidel Castro Ruz. Universidad Médica Pinareña 2020; 17(3):580. https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/580
3. Hernández-Suárez N, Ferro-Gonzalez B, Labrador-Alemán R, Tamayo-Batista I, Sandrino-Sánchez M, García-Miranda A. Regularidades del proceso de superación profesional sobre Neumonía Adquirida en la Comunidad para profesores de Medicina Interna. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río 2023; 27:5756. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5756
4. Santalla-Corrales A, Romero-Valdés Y, Sánchez-Capote H, Sánchez-Martínez A, García-Acosta J, Vitón-Castillo A. Nivel de conocimientos de estudiantes de medicina sobre diagnóstico y manejo del infarto agudo del miocardio. Universidad Médica Pinareña 2022; 18(1):865. https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/865
5. Martí-Martínez G, Hidalgo-Mederos R, Figueredo-Mesa Y, Valcárcel-Izquierdo N, Martínez-Pérez R. Estrategia de superación en la atención a pacientes con Diabetes Mellitus tipo II. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río 2023; 27:5720. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5720
6. González-Rodríguez R. Sistemática para la actividad educación en el trabajo en Medicina General Integral. Universidad Médica Pinareña 2020; 16(2):428. https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/428
7. Sánchez Rodríguez Y, Herrera Miranda G L, Páez Bejerano L R, García Seruto M, Carmona Domínguez D. Regularidades del proceso de superación profesional. EducMedSuper [Internet]. 2018 Jun [citado 16/01/2022]; 32(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000200015&lng=es
8. Añorga J. La Educación Avanzada teoría educativa para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad. Tomo I; 2014.
9. Añorga J, Valcárcel N, Che J, Pérez AM. La parametrización en la investigación educativa. Instituto Superior Pedagógico. La Habana. Cuba; 2005
10. Ramos V. Estrategia de superación en mamografía para el Mejoramiento del desempeño profesional del tecnólogo en Imagenología [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2017
11. González TR, Díaz KB, Cabrera I, Ballester W, Bandera L, Cisneros G. Diseño curricular, una mirada desde la Educación Médica. [en línea]. 2019 [citado 2019 junio 5]; 10(1): 23-33. Disponible en:
http://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1397
12. Pupo Y. Modelo teórico para el desarrollo de las competencias profesionales de los tecnólogos de la salud en Podología. [Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2018.
13. Hernández VS. Mejoramiento del desempeño profesional del tecnólogo de rehabilitación en neuropatía compresiva distal. [Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2019
14. Delgado-Rifá E, Martínez-Rubio B. Fundamentos teóricos que sustentan la superación profesional del médico de familia en el manejo del adulto mayor con fractura de cadera. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río 2023; 27:5973. https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5973
15. López GJ. Estrategia de superación profesional para la atención médica integral a la salud del trabajador. [Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Cuba; 2018
16. Tosar MA. Modelo de evaluación de la estrategia curricular de medicina natural y tradicional de la carrera de Medicina. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2018
17. Figueredo Y. La Medicina Natural y Tradicional para el tratamiento al adulto mayor en la Atención Primaria de Salud. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana; Cuba 2019.
18. Santos-Álvarez N, Barajas González P, Gómez Alonso C. Evaluación del desarrollo en niños de 2 a 4 años [Internet]. 2021 [citado 15/06/2023]; Rev. Enferm. Inst. Mex. Seguro Soc. 2021;29(2):57-64. Disponible en: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
19. Quizhpe Peralta A. Programa Internacional de Postgrado en APS Integral, Enfermedades Infecciosas y Resistencia a los Antimicrobianos. Ecuador: Universidad de Cuenca; 2010 [citado 15/11/2022]. Disponible en: https://www.reactgroup.org/uploads/who-we-a
20. Lam TP, Lam KF, Tse EY. Why do primary care doctors undertake postgraduate diploma studies inamixed private/public Asian setting? PostgradoMed J [Internet]. 2006 [citado 15/11/2022];82(968):400-3. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16754710/
21. Shelley Ross SS, Lawrence K, Archibald D, Palacios Mackay M, Oandasan IF. Extended family medicine training. Can FamPhys [Internet]. 2016 [citado 10/11/2022] ;(62): [aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5154666/pdf/062e749
22. Tejeda Navalón P. indicadores tempranos en la detección de los trastornos del lenguaje. En: AEPap (ed.). Congreso de Actualización Pediatría 2022. Madrid: Lúa Ediciones 3.0; 2022. p. 227-235. Disponible en: https://www.aepap.org/sites/default/files/227 236_lenguaje_libro_18_congreso_aepap_2022.pdf
23. Hernández Rincón EH, Muñoz Abril YC, Avella Pérez LP. Rol del médico familiar en el nuevo modelo integral de atención en salud en Colombia. [Internet]. 2019 [citado 14/10/2022] Revcubmed gen integr.; 35(3). Disponible en: http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/466
24. Fernández Ortega MA, Arias Castillo L, Brandt Toro C, Irigoyen Coria A, Roo Prato JB. Hacia el fortalecimiento de la medicina familiar y la atención primaria en los sistemas de salud: IV Cumbre Iberoamericana de Medicina Familiar. Asunción Paraguay 2011. [Internet]. 2012 [citado 15/04/2023] Archivos en Medicina Familiar vol. 14, núm. 4, pp. 93-112. Disponible en: http://www.redakleyc.org/articulo.oa?id=50730965003
25. Tranche Iparraguirre S, Bueno Ortiz JM, Fernández García MR. Hacia el fortalecimiento de la atención primaria para alcanzar la cobertura sanitaria universal. [Internet]. 2019 [citado 26/11/2022]; Rev ELSEVIER; 51 (Núm 2): pag. 59-60 Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-hacia-el-fortalecimiento-atencion-pimaria-s0212656719300320
26. Castillo Valdés L, Olivera Hernández MM, Fernández Ortega AJ, Verde Fragoso S, Lazo Castillo Y Alteraciones de la Comunicación Oral más frecuentes en edad Pediátrica. [Internet]. 2023 [citado 10/2/2023]; Rev Ciencias Médicas; 27 (No. 1). Disponible en: https://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5727/pdf
27. Díaz-Luna L-R, Zavaleta-Cabrera J-B. Enfoque Comunicativo textual para la Expresión Oral de estudiantes de Primaria. Rev. Cienc. Med. Vida [Internet]. 2024;2(1-3):e034. Disponible en: https://editorial.udv.edu.gt/index.php/RCMV/article/view/87
28. Fuentes Milián Y. Design of a training course as an integral training tool for newborn care. Community and Interculturality in Dialogue [Internet]. 2023;3:85. Available from: https://cid.ageditor.ar/index.php/cid/article/view/37
29. Espinosa-Hernández TI, Hidalgo-Mederos R, Valcárcel-Izquierdo N, Rodríguez-Báez LE, Poey-Medero Y. Mejoramiento del desempeño pedagógico del tutor en la educación en el trabajo. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024;46:e5472. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5472
30. Espinosa Aguilar A, Oria Saavedra M, Rojas Ruíz GC, Lepez CO. Research competencies in nursing teachers. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2024; 4:705. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/886
31. Vieilandie L, Soloveichuk O, Petryk L, Kosharna N, Dzhurylo A. Strategies for developing hard skills in higher education students through innovative pedagogical technologies in realistic professional environments. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2024; 3:1147. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/1002
32. Guerra-López W, Rojas-Ángel-Bello RT. La superación profesional de los tutores de alumnos ayudantes de la carrera de Estomatología. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024; 46:e5423. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5423
33. Porras Pérez BN, Herrera Miranda GL, Travieso Ramos N. Historical trend analysis of the methodological teaching work management in the medical career. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2024;4:.612. Available from: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/612
34. Lepez CO, Simeoni IA. Pedagogical experience with Public Health campaigns from the design of socio-educational projects with insertion in the local territory. Community and Interculturality in Dialogue. 2023 ;3:74. Available from: https://cid.ageditor.ar/index.php/cid/article/view/45
35. Liu D, Wee Hoe T. The innovative teaching strategies of educational soft skills cultivation affect students’ performance and sense of efficiency. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2024;3:.759. Available from: https://conferencias.ageditor.ar/index.php/sctconf/article/view/759
36. Turro-Caró E, Mesa-Valiente RM, Turro-Mesa LN. Estado actual de la superación profesional para el diagnóstico de ancianos con trastornos de la marcha. Rev Méd Electrón. 2024; 46:e6068. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/6068
37. Cepero Val MT, Ortiz Palmero E, Franco Díaz G, Santana Sardañas SC, Leiva Cubeñas YE. Estrategia de acciones que contribuyan a la prevención de trastornos del neurodesarrollo en niños vulnerables. [Internet]. 2023[citado 6/6/2023]; Disponible en: http://mefavila.sld.cu/index.php/Mefavila2023/2023/paper/viewPDFInterstitial/712/548
38. Castillo Valdés L, Sixto Fuentes S. Tendencias históricas de la superación profesional del médico en la APS para el diagnóstico precoz de las alteraciones en la comunicación oral. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias 2023; 2:523. https://doi.org/10.56294/sctconf2023523
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Leydelys Castillo Valdés, Sahely Sixto Fuentes, Alejandro Javier Fernández Ortega (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.