Validation of a methodological strategy for frequent evaluation in the teaching-learning process in the discipline of Internal Medicine
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl2024.442Keywords:
Teaching-learning process, Frequent evaluation, Education at workAbstract
Introduction: The term strategy is used in many commercial, personal, military activities and is tangible recurrence in didactic and pedagogical literature, where its elaboration constitutes, scientific result that contributes to the object of inquiry a project with emphasis on the main objective of its implementation.
Objective: To validate a methodological strategy for frequent evaluation in the teaching-learning process of the discipline Internal Medicine.
Method: Theoretical, empirical and statistical-mathematical methods were used to interpret the results. The theoretical evaluation of the proposal was carried out through the application of the expert criterion method, which supports its feasibility to achieve the proposed objective.
Results: The importance of the essential relations of frequent evaluation in the teaching-learning process of the discipline Internal Medicine was verified, the strategy achieves correspondence with the current demands for the preparation of the professional and harmonizes the theoretical-methodological essence.
Conclusions: This methodological strategy, concretizes actions that propitiate its systematic projection, the teaching activities of education at work are taken advantage of for this purpose and the scientific-didactic knowledge of the participants in the management of the process is improved. The feasibility of this proposal was demonstrated and confirmed that it is a novel and applicable product to contribute to its methodological improvement in the Clinical Surgical Teaching Hospital “León Cuervo Rubio” of Pinar del Río.
References
Martínez Cuba O, Leyva Figueredo PA, Dorrego Pupo M. La estrategia: fundamentos de un resultado científico. Opuntia Bravo [Internet].2020 [citado 2020 nov 12]. Disponible en http://opuntiabrava.ult.edu.cu
Álvarez de Zayas CM. El componente, la ley y la dimensión en el proceso docente educativo CD PAAA 1ra parte. Martínez, Martín M., Buxarrais, Ma R. La universidad como espacio de aprendizaje ético. En: Revista iberoamericana de Educación No29 Mayo- agosto 2002. Pág 30.
Martínez León Y. Modelo didáctico para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza–aprendizaje centrado en la creatividad para la carrera cultura física. [Tesis doctoral] Pinar del Río: Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”; 2018.
Sossa JWZ, Hincapié JMM, Jaramillo IDT, Villada HS. Método Delphi - Propuesta para el cálculo del número de expertos en un estudio Delphi sobre empaques biodegradables al 2032. Espacios [Internet]. 2014 [citado 8 Jun 2022]; 35(13). Disponible en: https://investigacion.upb.edu.co/es/publications/m%C3%A9todo-delphi-propuesta-para-el-c%C3%A1lculo-del-n%C3%BAmero-de-expertos-en-2
Olivero F, Ronquillo S. Método Delphi dirigido a la validación de un modelo de evaluación institucional. Scientiarium [Internet]. 2021 [citado 8 Jun 2022]; (2). Disponible en: https://investigacionuft.net.ve/revista/index.php/scientiarium/article/view/429
Díaz-Ferrer Y, Cruz-Ramírez M l, Pérez- Pravia MC, Ortiz-Cárdenas T. El método criterio de expertos en las investigaciones educacionales: visión desde una muestra de tesis doctorales. Rev. Cubana Edu. Superior [Internet]. 2020 [citado 2022 jul 08]; 39 (1): e18. Disponible en:<http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S025743142020000100018&lng=es&nrm=iso>. Epub 01-Abr-2020
Nates Reyes AB. Consideraciones didácticas para evaluar el aprendizaje de las habilidades clínicas en Propedéutica clínica. Revista Cubana de Medicina Militar [Internet]. 2019 [citado 21 Junio 2020]; 48(2): [aprox. 9p.]. Disponible en: http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/301
Gal Sánchez R, González Soltero A, LearteLesmes M. La educación médica como necesidad para la formación de los futuros médicos. Revista Educación Médica [Internet]. 2021 [citado 2020 mar 21];22(2):111-118.Disponible en: https://medes.com/publication/161364
Fortún Prieto A, Campos Díaz M de la C, Ferro González B. Estrategia de preparación metodológica para profesores de clínica: una necesidad para el perfeccionamiento docente. s/l: Editorial académica española; 2019.
Lemus González DR, Valdés Vento AC, Ferro González B. Sistema de indicadores para evaluar pertinencia e impacto social en la licenciatura en bioanálisis clínico. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2019 Abr [citado 2022 Jul 05]; 23(2): 278-285. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000200278&lng=es.
Gaceta Oficial de la República de Cuba No 25. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior [Internet]. Junio 2018[citado 2020 enero 21 ].Disponible en: https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-2-2018-729534989
Durán Rodríguez R, Cazull Imbert I, Hernández Heredia R, Cadena Pino VF. Validación de un manual sobre buenas prácticas de enfermería en cuidados intensivos. Rev Inf Cient [Internet]. 2018 [citado 8 Jun 2022]; 97(4):810-22. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332018000400810&lng=es&nrm=iso
Ramos Estrada DY, García Cedillo I, Sotelo Castillo MA, López Valenzuela MI, Murillo-Parra LD. Validación de un instrumento de estrategias para fortalecer el aprendizaje. Educare vol.24 n.1 Heredia Jan./Apr. 2020 EpubJan 30, 2020 Disponible en: http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.6.
Díaz Macías R C, Martínez Díaz B, Carnot Álvarez M. Hacia el perfeccionamiento de la evaluación del aprendizaje en la educación superior: un acercamiento necesario. Conrado [Internet] 2018[citado 2020 marzo 21]; 14(1): 58-61. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000500058&lng=es
Toro Castro M, Mateo Sánchez JL. Estrategia metodológica para mejorar la calidad de la clase de Educación Física. DeporVida. Revista especializada en ciencias de la cultura física y del deporte. Revista trimestral, Universidad de Holguín. Holguín, Cuba. ISSN 1819-4028. RNPS: 2053; Año 19, No. 2, pp. 38-58, abril-junio 2022. Edición 52. Disponible en: https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/832/2554.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juan Eloy Cruz Quesada, Belkis Ferro Gonzalez, Idalmis Trujillo Milo (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.