Blended professional teaching of Internal Medicine in third-year medical students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/hl2024.440

Keywords:

Internal Medicine, student, teaching, methodology

Abstract

Introduction. Conceiving the teaching of Internal Medicine in the post-pandemic era in the third-year medical student presupposes taking into consideration the latest scientific and technological advances that operate in therapeutic diagnostic protocols for the solution of health problems, as well as the use of combined professional teaching methods (b-Professional Teaching) under the principle of affordability of content.
Objective. To propose a methodology for combined professional teaching of Internal Medicine in third-year Medicine students. Methods: A cross-sectional quasi-experimental study was carried out. The population was made up of third-year medical students who rotate through the Hospital.
Methods. A cross-sectional quasi-experimental study was carried out. The population was made up of third-year medical students who rotate through the “Vladimir Ilich Lenin” University General Hospital of Holguín. Groups 1 and 3 were selected as a sample because they presented similar results in their clinical training through intentional sampling, for a total of 54. Observation and the Wilcoxon Signed Rank Test were used to confirm the research hypothesis. 
Results. The combined professional teaching methodology of Internal Medicine was provided, as well as the main achievements and deficiencies that the Medical students demonstrated during the application of the same in a training period. 
Conclusions. The combined professional teaching of Internal Medicine is conceived through the affordability of the content according to the characteristics of the third-year student and is materialized through the link between thez academic, work and research component based on the integration of face-to-face and virtual teaching (virtual classrooms and mobile devices).

References

1. Condes Fernández, BD. La evaluación de la calidad del proceso de desarrollo de las habilidades clínicas en los estudiantes de tercer año de la carrera de medicina.2018 [Tesis para optar por el título de Doctor en Ciencias Pedagógicas].Sancti Spíritus.

2. De Moya Luna A, Leal Rosales V, Asanza Lescaille L. Estrategia pedagógica para la formación ética de los estudiantes de Medicina. Maestro y Sociedad. [Internet].2022 Mar [Citado 2023 Nov 30]; 19(3):aprox. 14p.Disponible en:http://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.phpscielo.php/MyS/oais

3. Cedeño-Díaz Zoila, Fuentes González Homero Calixto, Deroncelé-Acosta Ángel. Dinámica interactiva del autodesarrollo personal-profesional en la formación Socio humanista del estudiante de medicina. Educ Med Super [Internet].2021 Sep Dic. [Citado 2023 Nov 23]; 35(3):e2313.Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412021000300015&ln g=es

4. Salas Perea RS, Salas Mainegra L, Salas Mainegra A. Las competencias y la educación médica cubana. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022.

5. Ministerio de Salud Pública (MINSAP). Plan de estudios E de la formación del estudiante de Medicina. La Habana; 2019.

6. Alonso Chill O, Blanco Aspiazu MA, Hernández Azcuy O, Miralles Aguilera E. Programa de la asignatura de Medicina Interna. Ministerio de Salud Pública. Vice ministerio de docencia e investigaciones. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Comisión Nacional de Carrera de Medicina. La Habana, 2020

7. Corona-Martínez L, Fonseca-Hernández M. El aprendizaje del método clínico en la formación médica actual. Una reflexión polémica, necesaria e impostergable. Medisur [Internet]. 2019 [citado 2021 Dic 11]; 17(2): [aprox. 6 p.]. Disponible en:http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4202

8. Díaz Rojas PA, Leyva Sánchez E, Angulo Zaragoza A, Marrero Estrada A. Caracterización de los estilos de aprendizaje en estudiantes de tercer año de Medicina. Edumecentro 2019 [Citado 9 Nov 2023]; 11 (3). Disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300061

9. Delgado Ramos A, Vidal Ledo MJ, Rodríguez Díaz A, Barthelemy Aguilar K, Torres Ávila T. Salud y Transformación Digital. Educ Méd Sup. 2022 [Dic 12 de 2023]; 36(2). Diponible en https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3442/1349

10. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio MdP. Metodología de la investigación [Internet]. 5ta Ed. Edamsa Impresiones S.A. de C.V. (México); 2014. [acceso 7/07/2020] Disponible en: http://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

11. Bautista Díaz ML, Victoria Rodríguez E, Vargas Estrella LB, Hernández Chamosa C. Pruebas estadísticas paramétricas y no paramétricas: su clasificación, objetivos y características. Educación y Salud Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. 2020 [acceso 28/10/2022]; 9(17): 78-81. Disponible en: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/ICSA/issue/archive

12. Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos [Internet]. 64ª Asamblea General, Fortaleza, Brasil; 2013 Oct [citado 22 Abr 2023]. Disponible en: http://repositorio.mederi.com.co/bitstream/handle/123456789/386/DeclaracionHel sinki-2013-Esp.pdf?sequence=1

13. Herrera EE. Implementación de herramienta m-learning para el aprendizaje de adición de números enteros en tiempos de pandemia. Revista Universidad y Sociedad. [Internet] 2021. [Citado 2023 Agosto 22]; 13(6):99-108. Disponible en: https://orcid.org/0000-0001-9733-7811

14. Juca F, Carrión J, Juca A. B-learning y Moodle como estrategia en la educación universitaria. Revista Conrado.[Internet] 2020. [Citado 2023 Agosto 22]; 16(76). pp.215-220. Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500215&lng=es&tlng=es

15. Moll S. Tipos de aprendizajes electrónicos para aplicar dentro y fuera del aula: eLearning, bLearning, mLearning y uLearning. .[Internet] 2021. [Citado 2023 Agosto 22]. Disponible en https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/tipos-de-aprendizajes-electronicos

16. Sánchez E., Sánchez J, Ruiz J. Percepción del alumnado universitario respecto al modelo pedagógico de clase invertida. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación.[Internet] 2018. [Citado 2023 Agosto 22]; 11(23). pp.151-168. Disponible en: http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.paur

17. Soriano-Moreno AN, Romero-Robles MA, Pérez-Fernández J, Muñoz del Carpio-Toia A, Toro-Huamanchumo CJ. Estudiantes de medicina como impulsores de la educación médica: el caso de la Sociedad Científica Médico Estudiantil Peruana. Rev Haban Cienc Méd [Internet]. 2021 [citado 5 de enero de 2024]; 20(1). Disponible en:

http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3155

18. Van Der Rijst R., Guo P. y Admiraal W. Student Engagement in Hybrid Approaches to Teaching in Higher Education. Rev Inv Educ [Internet]. 2023 [citado 5 de enero de 2024]; 41 (2), 315-336. Disponible en https://doi.org/10.6018/rie.562521

19. Del Arco Bravo I, Flores AO y Silva P. El desarrollo del modelo flipped classroom en la universidad: impacto de su implementación desde la voz del estudiantado. Rev Inv Educ [Internet]. 2019 [citado 5 de enero de 2024]; 37 (2) 451-469. Disponible en http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.327831

20. Vergara-Barra PA, Rubí González P, Macaya Sandoval X. Research and clinical skills in the training of the medicals students. Rev Hum Med. [Internet]. 2019 Dic [Citado 2023 Dic 20]; 19(3): 596-606. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S172781202019000300596&lng=es

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Alonso Betancourt LA, Silva Velasco E, Velázquez González VA, Vidal Gámez LE, Vidal Rodríguez A, García González M, et al. Blended professional teaching of Internal Medicine in third-year medical students. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Aug. 24];3:.440. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/440