Validation of an instrument using exploratory factor analysis to measure technostress in university students

Authors

  • Elda Patricia Beltrán-Manzanero Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, Mercadotecnia y Negocios. Cancún, México Author https://orcid.org/0000-0002-6310-2210
  • Abraham Gerardo Pérez-Sandoval Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, Económica Administrativas. Villahermosa, México México Author https://orcid.org/0000-0003-0657-3021
  • Enrique Roberto Peralta Mazariego Universidad Tecnológica de Cancún, Económica Administrativa. Cancún, México Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/hl2024.426

Keywords:

Student well-being, Information and Communication Technologies (ICT), Academic performance, Online learning

Abstract

Globalization and the integration of Information and Communication Technologies (ICT) have profoundly transformed academic and professional sectors, offering significant benefits while also presenting psychosocial risks such as technostress. This phenomenon, characterized by difficulty adapting to ICT, impacts well-being and academic performance, particularly among university students. This study, conducted on 211 business administration students from a Mexican university, examines technostress using a questionnaire validated through exploratory factor analysis, identifying two main dimensions: ICT usage and academic stress. Findings indicate that 43.1% of research participants experience significant levels of ICT-related technostress, while 31.8% associate it with the academic environment. These results underscore the need for pedagogical strategies to mitigate the negative impact of technostress and promote healthy ICT use in educational settings.

References

Chachalo, M. E. (2021). Diagnóstico y evaluación del tecnoestrés y sus efectos en el bienestar del personal del terminal de productos limpios el beaterio, propuesta de un plan de intervención [Tesis maestría, Universidad Internacional SEK]. Repositorio institucional de la Universidad Internacional SEK. https://repositorio.uisek.edu.ec/bitstream/123456789/4167/1/Chachalo%20Carlosama%20Marlene%20Esperanza.pdf

Salazar-Concha, C., Encina-Ramírez, C., Rojas-Ramírez, G., & Araya-Guzmán, S. (2022). Tecnoestrés y su efecto sobre la productividad en estudiantes universitarios en tiempos de la COVID-19. Revista Venezolana De Gerencia, 27(100), 1721-1738. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.100.26

Tarafdar, M., Maier, C., Laumer, S., &Weitzel, T. (2019). Explaining the link between technostress and technology addiction for social networking sites: A study of distraction as a coping behavior. Information Systems Journal, 30(1), 96–124. https://doi.org/10.1111/isj.12253

Upadhyaya, P., & Vrinda (2021). Impact of technostress on academic productivity of university students. Education and Information Technologies, 26, 1647–1664. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10319-9

Torales, J., Torres-Romero, A. D., Di Giuseppe, M. F., Rolón-Méndez, E. R., Martínez-López, P. L., Heinichen-Mansfeld, K. V., ... & Ventriglio, A. (2022). Technostress, anxiety, and depression among university students: A report from Paraguay. International Journal of Social Psychiatry, 68(5), 1063-1070. https://doi.org/10.1177/00207640221099416

Suria, R. (2023). Utilización de las tecnologías, tecnoestrés, y su influencia en el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Anuario de Psicología/The UB Journal of Psychology, 53(2). doi: 10.1344/anpsic2023.53/2.4

Salanova, M. (2003). Trabajando con tecnologías y afrontando el tecnoestrés: el rol de las creencias de eficacia. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 19(3), 225- 246. https://www.redalyc.org/pdf/2313/231318057001.pdf

Salanova, M., Cifre, E., & Martín, P. (1999). El proceso de Tecnoestrés y estrategias para su prevención. Prevención, Trabajo y Salud, 1, 18-28. https://www.researchgate.net/profile/EvaCifre/publication/40963965_El_Proceso_de_tecnoestres_y_estrategias_para_su_prevencion_I/links/02e7e5162a0a60edf9000000/El-Proceso-de-tecnoestres-y-estrategias-para-su-prevencion-I.pdf

Brod, C. (1984). Technostress: The human cost of the computer revolution. Addison Wesley Publishing Company. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/089443938600400428

Jiménez, A. L. (2010). Tecnología como fuente de estrés: una revisión teórica al concepto de tecnoestrés. Temas de comunicación, (21), 157-180. https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/temas/article/view/433

Qi, C. (2019). A double-edged sword? Exploring the impact of students’ academic usage of mobile devices on technostress and academic performance. Behaviour & Information Technology, 38(12), 1337–1354. https://doi.org/10.1080/0144929X.2019.1585476

Salanova, M., Llorens, S., & Cifre, E. (2013). The dark side of technologies: Technostress among users of information and communication technologies. Internation Journal of Psychology, 48(3), 422–436. https://doi.org/10.1080/00207594.2012.680460

Salazar-Concha, C. (2019). El tecnoestrés y su efecto sobre la productividad de los trabajadores chilenos: Un estudio psicométrico y predictivo . [Tesis Doctoral], Universitat Oberta de Catalunya, Barcelona, España]. https://www.tdx.cat/handle/10803/668131

Salazar-Concha, C., Ficapal-Cusí, P., Boada-Grau. J., & Camacho, L.J. (2021). Analyzing the evolution technostress: A science mapping approach. Heliyon, 7(4). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06726

Salazar-Concha, C., Ficapal-Cusí, P., & Boada-Grau. J. (2020). Tecnoestrés: Evolución del concepto y sus principales consecuencias. Revista Latinoamericana de Investigación en Organizaciones, Ambiente y Sociedad Teuken Bidikay, 11 (17), 165-180. https://doi.org/10.33571/teuken.v11n17a9

Abilleira, M. P., Rodicio-García, M. L., & Ríos-de-deus, M. P. (2020). Technostress in Spanish University Students: Validation of a Measurement Scale. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.582317

Apaza, C., Sanz, R., & Arévalo, J. (2020). Factores psicosociales durante el confinamiento por el Covid-19–Perú. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 402-413. https://www.redalyc.org/journal/290/29063559022/29063559022.pdf

Wang, X., & Li, B. (2019). Technostress Among University Teachers in Higher Education: A Study Using Multidimensional Person-Environment Misfit Theory. Frontiers in Psychology,10, 1791. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01791

Verástegui, L., & Rodríguez, R. (2024). Influencia de la integración de las TIC al aprendizaje de estudiantes de Secundaria. Cuadernos de Investigación Educativa, 15(1). https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.1.3633

Wang, X., Tan, S.C. & Li, L. (2020). Measuring university students’ technostress in technology-enhanced learning: Scale development and validation. Australasian Journal of Educational Technology, 36(4), 96-112. https://ajet.org.au/index.php/AJET/article/view/5329/1642

Ortigoza, L., Aldana, L., y Suarez, X. (2023). Percepción y efectos del uso de las TIC en la educación superior: Un análisis comparativo entre educación presencial, híbrida y en línea. MEMORIAS SIFORED-ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1771

Guzmán, E., & Corrales, M. (2024). Implementación de metodología Flipped Classroom para la enseñanza de la historia en Educación Primaria y análisis de sus efectos. UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, 17, 106–125. https://doi.org/10.30827/unes.i17.29272

Cardona, S. (2023). Efecto del uso de metodología apoyada en las TIC en la enseñanza de la estadística. Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/85455

Pallavi, V. (2021). Impact of technostress on academic productivity of university students. Education and Information Technologies, 26(2), 1647-1664. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10319-9

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw-Hill Education.

Dueñas, L., León, B., & Velázquez, X. (2019). ¿Polimercas, tecnoestresados? Estudio sobre el nivel de estrés tecnológico en los estudiantes de la Licenciatura en Mercadotecnia Internacional de la Universidad Politécnica de San Luis Potosí. En López, Ríos y Neri (Eds.) El uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en el desempeño de jóvenes universitarios,

un diagnóstico regional y multidimensional. Plaza y Valdés https://www.researchgate.net/publication/339055108_El_uso_de_las_Tecnologias_de_la_Informacion_y_Comunicacion_en_el_desempeno_de_jovenes_universitarios

Oviedo, H. y Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente Alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34 (4), 572-580. https://www.redalyc.org/pdf/806/80634409.pdf

Maturana, H.A. & Vargas, S.A. (2015). El estrés escolar. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 34 41. https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0716864015000073?token=335F2CD75E6EA866D53937F46F2BFDBE1F0309673F08A133B52A192E30F5B3E92C15D87B957141C383C3DCBDAB2340DF&originRegion=us-east-1&originCreation=20220607172942

Valdés, A.A., García, F.I., Torres, G.M., Urías, M., y Samhir. C. (2019). Medición en investigación educativa con el apoyo del SPSS y el AMOS. México: Departamento de Educación, Instituto Tecnológico de Sonora. https://www.itson.mx/publicaciones/Documents/ciencias-sociales/MEDICI%C3%93N%20EN%20INVESTIGACI%C3%93N%20(1).pdf

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

1.
Beltrán-Manzanero EP, Pérez-Sandoval AG, Peralta Mazariego ER. Validation of an instrument using exploratory factor analysis to measure technostress in university students. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2024 Dec. 31 [cited 2025 Aug. 30];3:.426. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/426