Validation of an instrument using exploratory factor analysis to measure technostress in university students
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl2024.426Keywords:
Student well-being, Information and Communication Technologies (ICT), Academic performance, Online learningAbstract
Globalization and the integration of Information and Communication Technologies (ICT) have profoundly transformed academic and professional sectors, offering significant benefits while also presenting psychosocial risks such as technostress. This phenomenon, characterized by difficulty adapting to ICT, impacts well-being and academic performance, particularly among university students. This study, conducted on 211 business administration students from a Mexican university, examines technostress using a questionnaire validated through exploratory factor analysis, identifying two main dimensions: ICT usage and academic stress. Findings indicate that 43.1% of research participants experience significant levels of ICT-related technostress, while 31.8% associate it with the academic environment. These results underscore the need for pedagogical strategies to mitigate the negative impact of technostress and promote healthy ICT use in educational settings.
References
Chachalo, M. E. (2021). Diagnóstico y evaluación del tecnoestrés y sus efectos en el bienestar del personal del terminal de productos limpios el beaterio, propuesta de un plan de intervención [Tesis maestría, Universidad Internacional SEK]. Repositorio institucional de la Universidad Internacional SEK. https://repositorio.uisek.edu.ec/bitstream/123456789/4167/1/Chachalo%20Carlosama%20Marlene%20Esperanza.pdf
Salazar-Concha, C., Encina-Ramírez, C., Rojas-Ramírez, G., & Araya-Guzmán, S. (2022). Tecnoestrés y su efecto sobre la productividad en estudiantes universitarios en tiempos de la COVID-19. Revista Venezolana De Gerencia, 27(100), 1721-1738. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.100.26
Tarafdar, M., Maier, C., Laumer, S., &Weitzel, T. (2019). Explaining the link between technostress and technology addiction for social networking sites: A study of distraction as a coping behavior. Information Systems Journal, 30(1), 96–124. https://doi.org/10.1111/isj.12253
Upadhyaya, P., & Vrinda (2021). Impact of technostress on academic productivity of university students. Education and Information Technologies, 26, 1647–1664. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10319-9
Torales, J., Torres-Romero, A. D., Di Giuseppe, M. F., Rolón-Méndez, E. R., Martínez-López, P. L., Heinichen-Mansfeld, K. V., ... & Ventriglio, A. (2022). Technostress, anxiety, and depression among university students: A report from Paraguay. International Journal of Social Psychiatry, 68(5), 1063-1070. https://doi.org/10.1177/00207640221099416
Suria, R. (2023). Utilización de las tecnologías, tecnoestrés, y su influencia en el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Anuario de Psicología/The UB Journal of Psychology, 53(2). doi: 10.1344/anpsic2023.53/2.4
Salanova, M. (2003). Trabajando con tecnologías y afrontando el tecnoestrés: el rol de las creencias de eficacia. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 19(3), 225- 246. https://www.redalyc.org/pdf/2313/231318057001.pdf
Salanova, M., Cifre, E., & Martín, P. (1999). El proceso de Tecnoestrés y estrategias para su prevención. Prevención, Trabajo y Salud, 1, 18-28. https://www.researchgate.net/profile/EvaCifre/publication/40963965_El_Proceso_de_tecnoestres_y_estrategias_para_su_prevencion_I/links/02e7e5162a0a60edf9000000/El-Proceso-de-tecnoestres-y-estrategias-para-su-prevencion-I.pdf
Brod, C. (1984). Technostress: The human cost of the computer revolution. Addison Wesley Publishing Company. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/089443938600400428
Jiménez, A. L. (2010). Tecnología como fuente de estrés: una revisión teórica al concepto de tecnoestrés. Temas de comunicación, (21), 157-180. https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/temas/article/view/433
Qi, C. (2019). A double-edged sword? Exploring the impact of students’ academic usage of mobile devices on technostress and academic performance. Behaviour & Information Technology, 38(12), 1337–1354. https://doi.org/10.1080/0144929X.2019.1585476
Salanova, M., Llorens, S., & Cifre, E. (2013). The dark side of technologies: Technostress among users of information and communication technologies. Internation Journal of Psychology, 48(3), 422–436. https://doi.org/10.1080/00207594.2012.680460
Salazar-Concha, C. (2019). El tecnoestrés y su efecto sobre la productividad de los trabajadores chilenos: Un estudio psicométrico y predictivo . [Tesis Doctoral], Universitat Oberta de Catalunya, Barcelona, España]. https://www.tdx.cat/handle/10803/668131
Salazar-Concha, C., Ficapal-Cusí, P., Boada-Grau. J., & Camacho, L.J. (2021). Analyzing the evolution technostress: A science mapping approach. Heliyon, 7(4). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06726
Salazar-Concha, C., Ficapal-Cusí, P., & Boada-Grau. J. (2020). Tecnoestrés: Evolución del concepto y sus principales consecuencias. Revista Latinoamericana de Investigación en Organizaciones, Ambiente y Sociedad Teuken Bidikay, 11 (17), 165-180. https://doi.org/10.33571/teuken.v11n17a9
Abilleira, M. P., Rodicio-García, M. L., & Ríos-de-deus, M. P. (2020). Technostress in Spanish University Students: Validation of a Measurement Scale. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.582317
Apaza, C., Sanz, R., & Arévalo, J. (2020). Factores psicosociales durante el confinamiento por el Covid-19–Perú. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 402-413. https://www.redalyc.org/journal/290/29063559022/29063559022.pdf
Wang, X., & Li, B. (2019). Technostress Among University Teachers in Higher Education: A Study Using Multidimensional Person-Environment Misfit Theory. Frontiers in Psychology,10, 1791. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01791
Verástegui, L., & Rodríguez, R. (2024). Influencia de la integración de las TIC al aprendizaje de estudiantes de Secundaria. Cuadernos de Investigación Educativa, 15(1). https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.1.3633
Wang, X., Tan, S.C. & Li, L. (2020). Measuring university students’ technostress in technology-enhanced learning: Scale development and validation. Australasian Journal of Educational Technology, 36(4), 96-112. https://ajet.org.au/index.php/AJET/article/view/5329/1642
Ortigoza, L., Aldana, L., y Suarez, X. (2023). Percepción y efectos del uso de las TIC en la educación superior: Un análisis comparativo entre educación presencial, híbrida y en línea. MEMORIAS SIFORED-ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1771
Guzmán, E., & Corrales, M. (2024). Implementación de metodología Flipped Classroom para la enseñanza de la historia en Educación Primaria y análisis de sus efectos. UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, 17, 106–125. https://doi.org/10.30827/unes.i17.29272
Cardona, S. (2023). Efecto del uso de metodología apoyada en las TIC en la enseñanza de la estadística. Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/85455
Pallavi, V. (2021). Impact of technostress on academic productivity of university students. Education and Information Technologies, 26(2), 1647-1664. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10319-9
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw-Hill Education.
Dueñas, L., León, B., & Velázquez, X. (2019). ¿Polimercas, tecnoestresados? Estudio sobre el nivel de estrés tecnológico en los estudiantes de la Licenciatura en Mercadotecnia Internacional de la Universidad Politécnica de San Luis Potosí. En López, Ríos y Neri (Eds.) El uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en el desempeño de jóvenes universitarios,
un diagnóstico regional y multidimensional. Plaza y Valdés https://www.researchgate.net/publication/339055108_El_uso_de_las_Tecnologias_de_la_Informacion_y_Comunicacion_en_el_desempeno_de_jovenes_universitarios
Oviedo, H. y Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente Alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34 (4), 572-580. https://www.redalyc.org/pdf/806/80634409.pdf
Maturana, H.A. & Vargas, S.A. (2015). El estrés escolar. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 34 41. https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0716864015000073?token=335F2CD75E6EA866D53937F46F2BFDBE1F0309673F08A133B52A192E30F5B3E92C15D87B957141C383C3DCBDAB2340DF&originRegion=us-east-1&originCreation=20220607172942
Valdés, A.A., García, F.I., Torres, G.M., Urías, M., y Samhir. C. (2019). Medición en investigación educativa con el apoyo del SPSS y el AMOS. México: Departamento de Educación, Instituto Tecnológico de Sonora. https://www.itson.mx/publicaciones/Documents/ciencias-sociales/MEDICI%C3%93N%20EN%20INVESTIGACI%C3%93N%20(1).pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elda Patricia Beltrán-Manzanero, Abraham Gerardo Pérez-Sandoval, Enrique Roberto Peralta Mazariego (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.