Impact of COVID-19 on mathematical learning in 9- to 11-year-olds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/hl2024.364

Keywords:

COVID 19, Learning, Mathematics

Abstract

The COVID 19 has caused a problem in students from 9 to 11 years old in their learning of mathematics. for different causes such as lack of technological devices, laptops, smartphones, lack of internet, etc. Another cause that caused the desertion of students to receive virtual classes was to work with their parents in the fields in the rural sector. therefore, this research aims to analyze the impact that the emergence of COVID 19 has had on the learning of mathematics of the four basic operations in students from 9 to 11 years old. The COVID 19; had an impact on the problem of learning mathematics, having a worldwide affectation, within each country and different peoples of each region, so the teacher in his effort to achieve the best possible grasp of math problems applied different ways such as calls and WhatsApp messages with questions about the requirements to properly perform a job, dates to deliver it, doubts and, above all, requests to review the progress of a task and provide them with feedback. The strategies implemented during the pandemic facilitate online learning. Teacher training in educational technologies and access to devices and connectivity are key elements to ensure a successful transition to online learning. Assessment and feedback are important components of mathematics learning. This hinders their ability to identify and correct errors, to measure their progress and understanding in mathematics. 

References

Alvarado Lagunas, E., Morales Ramírez, D., & Ortiz Rodríguez, J. (2021). El efecto de la covid-19 en la impartición de cursos de matemáticas: evidencia experimental en una macrouniversidad de México. RIDE revista iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1038

Baena, G., & Dgb, P. (s/f). Metodología de la. Gob.mx. Recuperado el 25 de julio de 2023, de http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf

Belmar-Rojas, C., Fuentes-González, C., & Jiménez-Cruces, L. (2021). La educación chilena en tiempos de emergencia: educar y aprender durante la pandemia por COVID-19. Revista Saberes Educativos, 7, 01. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.64099

Canchignia, C., & Guicela, S. (2021). La pandemia de la COVID-19 en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la Química General, carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales en Química y Biología-Universidad Central del Ecuador, 2020-2021. Quito : UCE.

Capistrán Gracia, R. W. (2022). Efectos positivos de la educación a distancia. Experiencias de un docente de Música ante el confinamiento derivado de la pandemia del COVID-19. DOCERE, 26, 20–24. https://doi.org/10.33064/2022docere263836

Carlos Leonel Escudero Sánchez, L. A. C. S. (2018). Técnicas y métodos cualitativos para la investigación científica. Edu.ec. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12501/1/Tecnicas-y-MetodoscualitativosParaInvestigacionCientifica.pdf

Carreño, M. (2020, octubre 7). Tras la pandemia, en Ecuador bajó la calidad de la educación. Cáritas Ecuador. https://www.caritasecuador.org/2020/10/pandemia-calidad-educacion/

Cavoli, C; Yusuf, Y; Oviedo, D; Mella, B; Koroma, B; Jones, P; (2021) Transitions to sustainable urban mobility - Participatory policy planning in Freetown, Sierra Leone. (2021). UCL Press. https://doi.org/10.14324/000.rp.10122489

del Doctorado en Administración, R. H.-S. D. del C. de I. y. (s/f). METODOLOGIA DE LA INVESTIGACIÓN: LAS RUTAS CUANTITATIVA, CUALITATIVA Y MIXTA. Gob.mx. Recuperado el 25 de julio de 2023, de http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf

El Csic, Q. S. Y. Q. E. I. D. (s/f-b). UNA VISIÓN GLOBAL DE LA PANDEMIA COVID-19: Csic.es. Recuperado el 25 de julio de 2023, de https://www.csic.es/sites/default/files/informe_cov19_pti_salud_global_csic_v2_1.pdf

Enríquez, A., & Sáenz, C. (s/f). Primeras lecciones y desafíos de la pandemia de COVID-19 para los países del SICA. Cepal.org. Recuperado el 25 de julio de 2023, de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46802/S2100201_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gualdrón-Moncada, J. P. (2022). La pandemia de COVID-19 y su impacto en los niños: perspectiva desde un punto de vista holístico. Medunab, 24(3), 335–339. https://doi.org/10.29375/01237047.4307

Journal of business and entrepreneurial studie. (s/f). Journalbusinesses.com. Recuperado el 25 de julio de 2023, de http://journalbusinesses.com/index.php/revista

katari. (s/f). Acción 2: Educación y aprendizaje en tiempos de Covid-19. Gob.ec. Recuperado el 25 de julio de 2023, de http://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/BI/accion-2-educacion-y-aprendizaje-en-tiempos-de-covid-19/

Koroma, B; Oviedo, D; Yusuf, Y; Macarthy, J; Cavoli, C; Jones, P; Caren, L; (2021) City Profile: Freetown: Base conditions of mobility, accessibility and land use. (2021). https://doi.org/10.14324/000.rp.10122487

Krishnan, K. (2020, abril 17). Nuestro sistema educativo está perdiendo relevancia. Aquí se indica cómo aprovechar su potencial. Foro Económico Mundial. https://es.weforum.org/agenda/2020/04/nuestro-sistema-educativo-esta-perdiendo-relevancia-aqui-se-indica-como-aprovechar-su-potencial/

La emergencia sanitaria supone un desafío para el aprendizaje de los niños. (s/f). Unicef.org. Recuperado el 25 de julio de 2023, de https://www.unicef.org/ecuador/comunicados-prensa/la-emergencia-sanitaria-supone-un-desaf%C3%ADo-para-el-aprendizaje-de-los-ni%C3%B1os

Mar, 11. (s/f). La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia. Paho.org. Recuperado el 25 de julio de 2023, de https://www.paho.org/es/noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia

Mundial de la Salud, O. (2020). Resistencia a los antibióticos: Opinión de la Organización Mundial de la Salud (OMS). Diagnóstico, 57(2), 91–93. https://doi.org/10.33734/diagnostico.v57i2.86

Nasir, A. K., Ahmad, M. A., Najib, M. S., Wahab, Y. A., Othman, N. A., Ghani, M. A., Irawan, A., Khatun, S., Ismail, R. M. T., Saari, M. M., Daud, M. R., & Faudzi, A. A. M. (Eds.). (2021). InECCE2019: Proceedings of the 5th international conference on electrical, control & computer engineering, kuantan, Pahang, Malaysia, 29th July 2019 (1a ed.). Springer.

OMS)- El Director General de la Organización Mundial de la Salud (OMS), el doctor Tedros Adhanom Ghebreyesus, anunció hoy que la nueva enfermedad por el coronavirus 2019 (COVID-19) puede caracterizarse como una pandemia. (s/f). 11.

Oviedo Oviedo, M. A. (2021). La educación en tiempos del COVID desde la epistemología social de Thomas Popkewitz. Sophia, 31, 211–235. https://doi.org/10.17163/soph.n31.2021.08

Oviedo, A. (2021). La educación en tiempos del COVID desde la epistemología social de Thomas Popkewitz. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 31, 211–235.

Pablo Borda, Valeria Dabenigno, Betina Freidin, Martín Güelman. (Abril de 2017). ESTRATEGIAS PARA EL ANÁLISIS DE DATOS CUALITATIVOS. Uba.ar. https://iigg.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/22/2019/11/DHIS2.pdf

Torres, C. A. B. (2010). METODOLOGIA DE LA INVESTIGACION ADMINISTRACION, ECONOMIA, HUMANIDDADES Y CIENCIAS SOCIALES. Abacoenred.com. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf

Torres-Toukoumidis, F. P.-A. L. Á.-R. (2021). Covida-20: una coalición educativa para enfrentar la pandemia. Researchgate.net. https://www.researchgate.net/profile/Angel-Torres-Toukoumidis/publication/348663637_COVIDA-20_Una_coalicion_educativa_para_enfrentar_la_pandemia/links/600a0b3a299bf14088b1937c/COVIDA-20-Una-coalicion-educativa-para-enfrentar-la-pandemia.pdf

Unidads, N. (2020). La educación durante la COVID-19 y después de ella. Www.un.org. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/2020/09/policy_brief_-_education_during_covid-19_and_beyond_spanish.pdf

Valero Cedeño, N. J., Vélez Cuenca, M. F., Duran Mojica, Á. A., & Torres Portillo, M. (2020). Afrontamiento del COVID-19: estrés, miedo, ansiedad y depresión. Enfermería Investiga Investigación Vinculación Docencia y Gestión, 5(3), 63. https://doi.org/10.31243/ei.uta.v5i3.913.2020

Vista de Modelo de predicción de deserción escolar en los estudiantes de la unidad educativa Los Andes por impacto de la pandemia. (s/f). Ciencialatina.org. Recuperado el 25 de julio de 2023, de https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/4640/7070

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Pesantez García FM, Cisneros Basurto WE, Chapaca Tituaña XM, Maldonado Beltrán AH. Impact of COVID-19 on mathematical learning in 9- to 11-year-olds. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Feb. 18];3:.364. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/364