Intervention strategies to encourage participation in preschool
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl2024.361Keywords:
Intervention, Participation, Inclusion, Active methodologies, Personalized support, Family collaborationAbstract
The study on the effectiveness of intervention strategies in the participation of children in preschool activities at the “Antonio Parra - Velasco” School reveals a positive impact in general, although it also indicates diversity in the levels of involvement. Active, child-centered methodologies, especially physical and collaborative activities, are noted for their ability to engage and foster social skills. However, significant difficulties are identified in activities that require verbal and emotional expression, suggesting the need to adapt strategies to ensure that all children feel comfortable participating. Diversification of pedagogical approaches is key; Combining physical activities with methods that promote verbal expression can create a more inclusive environment. Furthermore, the importance of personalized support for those children with low levels of participation is highlighted, offering interventions in small groups or individual sessions that facilitate self-expression. Collaboration with families is essential to reinforce the child's development, creating a comprehensive approach that promotes learning. Finally, the need for reflective practice in education is highlighted, where continuous evaluation and feedback from students and families inform adjustments in methodologies, thus guaranteeing a more inclusive and effective education. In summary, diversity in participation requires continued attention and adaptation of strategies to ensure that all children benefit from learning in a nurturing and stimulating environment.
References
Bach. (2023). Actividades lúdicas y socialización en niños de 5 años. Perú. Obtenido de https://repositorio.untrm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14077/3890/Maria%20Veronica
%20Pereyra%20Yoplac%20-%20FECICO.pdf?sequence=1&isAllowed=y Desarrollo, S. N. (2024). Plan Nacional de desarrollo para el nuevo Ecuador 2024.
Recuperado el https://www.planificacion.gob.ec/wpcontent/uploads/2024/02/PND2024- 2025.pdf, de https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/2024/02/PND2024- 2025.pdf
De Meis M. (2021). Importancia de la Educación Inicial. Uruguay: ANEP CFE. Obtenido de https://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/1643 Freire C. (s.f.). Estrategias para el desarrollo de habilidades socio-comunicativas en el aula, para niños de. Quito.
Fernández, L., & Pérez, M. (2021). Intervenciones en el entorno preescolar y su impacto en el desarrollo social. Revista de Educación Infantil, 34, 29-40.
García, M., & López, A. (2020). The Role of Cooperative Games in Early Childhood Education. Journal of Childhood Education, 15(4), 200-215.
Gómez, A., & Herrera, N. (2018). Motivación y aprendizaje en la educación infantil.
Pedagogical Innovations, 22(4), 85-95.
González, M., & Ramírez, S. (2021). Estrategias para aumentar la participación activa en el aula preescolar. Journal of Early Childhood Education, 27(3), 210-225.
Hernández, R., & Vázquez, P. (2019). The Impact of Learning Centers in Early Childhood Education. Early Learning Journal, 22(1), 40-55.
Jiménez, A., & Salazar, D. (2020). Learning Corners and Autonomous Exploration in Early Childhood Education. Journal of Pedagogical Development, 18(2), 75-90.
Kammerer, E. K. (2024). Propuesta para la Integración de Tecnología e Informática en Preescolar y Básica Primaria en Instituciones. . . ResearchGate. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.20623.36004
LOEI. (2022). Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. Quito- Ecuador. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp- content/uploads/downloads/2022/05/CODIFICACION-REGLAMENTO-GENERAL- LOEI.pdf
López, S., & Ramírez, F. (2020). Estrategias cognitivas en el aula preescolar. Educational Psychology Review, 27(2), 55-68.
Martínez, C., & Pérez, L. (2021). Project-Based Learning in Early Childhood Education:
Benefits and Challenges. Early Education Journal, 25(3), 135- 150.
Martínez, R., & González, J. (2019). Autoestima y participación en actividades grupales en preescolar. Journal of Early Childhood Education, 11(3), 110- 125.
Martínez, R., & González, J. (2021). Cooperative Play and Social Skills Development in Early Childhood Education. Journal of Early Childhood Research, 19(3), 145-160.
Ministerio de educación. (2024). Acuerdo Nro.mineduc-2024-00020-A. Quito, Ecuador.
Obtenido de https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2024/04/MINEDUC- MINEDUC-2024-00020-A.pdf
Revista Ecuatoriana de Neurología. (2023). Intervenciones Cognitivas, Emocionales y Educativas Para Niños en primera infancia. 32(2). Obtenido de 18 https://revecuatneurol.com/wp-content/uploads/2023/11/2631-2581-rneuro-32- 02- 00086.pdf
Rodríguez, P., & Sánchez, L. (2022). Comunicación efectiva en preescolar: Rol de las intervenciones educativas. Early Childhood Studies, 19(1), 70-80.
Salazar, X. (2021). “Análisis de la dimensión relaciona docente- estudiante en la educación inicial. Ambato. Obtenido de https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/33318/1/INFORME%20FINAL
%20SALAZAR_CAMACHO.pdf
Segarra. (2024). Actividades Lúdicas en el desarrollo de la expresión corporal en niños de 0 a 5 años. Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/7095
Sevilla, S. L., S., Mina Palacios, J., & Flores Hino, J. (2020). Importancia de la estimulación de la motricidad en el desarrollo integral en educación inicial: Instituto Superior Tecnológico Tsáhilas. Obtenido de http://www.tsachila.edu.ec/ojs/index.php/TSEDE/article/view/51
Torres, M., & Castillo, F. (2020). Play-Based Learning Strategies in Early Childhood Education. Journal of Early Learning, 16(2), 100-115
UNESCO. (2022). Por qué es importante la atención y educación de la primera infancia. Recuperado el noviembre de 2022, de https://www.unesco.org/es/articles/por-que-es- importante-la-atencion-y-educacion-de-la-primera-infancia
UNESCO. (2023). Informe Regional de América Latina y el Caribe, La educación comienza temprano. Obtenido de https://www.google.com.ec/books/edition/La_educaci%C3%B3n_comienza_temprano_ Avances/a7rjEAAAQBAJ?hl=es&gbpv=1&dq=LA+EDUCACI%C3%93N+COMIENZA+TEMPRANO&printsec=frontcover
Vázquez, D., & Ruiz, C. (2023). Impacto de la participación activa en la actitud hacia el aprendizaje. Jou
https://www.canva.com/design/DAGKHBhcBZc/y1JCmKoq6_K43_yP_5- s1Q/edit?utm_content=DAGKHBhcBZc&utm_campaign=designshare&utm_medium=li nk2&utm_source=sharebutton
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alexandra Cecilia Astudillo Cobos , Rita María Bravo Palma , Yilena Montero Reyes , Sofia Vanessa Chila Cortez , Gissella Margarita Montoya Toala , Ángela Jamín Sarango Sarango (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.