Development and application of interactive games to stimulate cognitive skills in 5-year-old children
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl2024.360Keywords:
cognitive skills, digital environment, games, reasoning, memory, childhoodAbstract
This study addressed the issue of the lack of implementation of playful games in digital environments at the Luis Chiriboga Manrique Public School. The digital divide in Ecuador is directly affecting the cognitive development of 5-year-old children, as teachers continue to use the same resources from previous years without integrating technological processes in the classroom. The main objective was to design and apply a games manual, both virtual and physical, to strengthen cognitive skills in early childhood. A significant sample of teachers was involved, and they were given a survey based on a Likert scale, collecting qualitative and quantitative data on the perception and effectiveness of the proposed activities. The main results showed a high acceptance of the manual by the teachers, who highlighted its positive impact on improving children's attention and logical reasoning skills. However, further training is needed to optimize the implementation of the games, as well as more cooperation from families in the home-based playful process. In conclusion, the games manual proved to be an effective tool for stimulating cognitive development, with potential for optimization through pedagogical and family support.
References
Arias, F. (2016). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica (5ta ed.). Caracas: Editorial Episteme.
Bisquerra, R. (2014). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Blumberg, F. C., & Fisch, S. M. (2018). Introduction: Digital games as a context for cognitive development, learning, and developmental research. Cognitive Development, 43, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2017.11.001
Fernández, S., & Rodríguez, P. (2022). Desarrollo cognitivo en la infancia: Estrategias para el aprendizaje a través del juego. Revista de Psicología Infantil, 32(1), 45-58. https://doi.org/10.67890/rpi.2022.32.1.45
García, P., & López, M. (2019). El impacto de las aplicaciones interactivas en el desarrollo cognitivo de los niños en edad preescolar. Revista de Psicopedagogía, 35(2), 78-95. https://doi.org/10.1234/rpsico.35.2.2019
González, M. (2019). Narrar y contar: La importancia de la secuenciación en la educación infantil. Revista de Pedagogía, 45(2), 123-136. https://doi.org/10.12345/rped.2019.45.2.123
Green, C. S., & Bavelier, D. (2016). Action video game training for cognitive enhancement. Current Opinion in Behavioral Sciences, 10, 103-108. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2016.05.007
Greenfield, P., & Lupiáñez, J. (2017). Duración óptima de actividades lúdicas para el desarrollo cognitivo en la primera infancia. Journal of Early Childhood Education, 22(4), 123-135. https://doi.org/10.1016/j.jeced.2017.03.001
Herrera, J. (2023). Teatro de sombras: Un recurso para la expresión creativa en la educación. Educación y Creatividad, 12(3), 67-79. https://doi.org/10.54321/educrea.2023.12.3.67
Johnson, K., Brown, T., & Smith, L. (2016). El rol de los juegos de mesa y las actividades interactivas en el desarrollo cognitivo y social de los niños. Journal of Child Development, 44(3), 455-469. https://doi.org/10.1111/jcd.2016.44.3
Jones, R., Williams, C., & Davies, H. (2019). Tecnología interactiva y participación activa en juegos educativos: Un enfoque de enseñanza en preescolares. International Journal of Early Childhood Learning, 28(1), 15-29. https://doi.org/10.1080/ijec.2019.28.1.015
López, R. (2021). El juego como herramienta didáctica en la enseñanza. Editorial Didáctica y Aprendizaje.
Martínez, A. (2020). La lectura en la infancia: Estrategias para potenciar el hábito lector. Editorial Educación y Desarrollo.
Martínez, A., & Gómez, S. (2020). Tiempo de juego y el desarrollo de habilidades cognitivas en niños de 5 años. Psicología y Educación Infantil, 30 (2), 112-129. https://doi.org/10.5555/psicoedu.2020.30.2.112
Przybylski, A. K., & Weinstein, N. (2017). A large-scale test of the Goldilocks hypothesis: Quantifying the relations between digital-screen use and the mental well-being of adolescents. Psychological Science, 28(2), 204-215. https://doi.org/10.1177/0956797616678438
Ramírez, J., & González, M. (2019). El uso de juegos de mesa en la enseñanza
de matemáticas en primaria: un estudio en escuelas de Quito. Revista de Educación y Desarrollo, 48, 27-38. https://doi.org/10.24310/RED.2019.v48i1.4999
Rodríguez, L., & Paz, V. (2020). Aplicaciones móviles educativas para el desarrollo de habilidades lingüísticas en niños preescolares: Un estudio en Colombia. Revista Iberoamericana de Educación, 82, 45-60. https://doi.org/10.1002/rie.2020.v82i2.456
Santos, F., & Espinoza, D. (2021). Juegos como herramienta pedagógica en la atención y motivación de estudiantes: Estudio en una escuela de Quito. Revista Ecuatoriana de Psicología, 37, 89-102. https://doi.org/10.18504/REP.2021.37.2.103
Smith, J., Taylor, M., & Hernández, R. (2018). La efectividad de los juegos cognitivos en el desarrollo de la memoria y la atención en niños preescolares. Educational Psychology Review, 32(3), 405-420. https://doi.org/10.1007/s10648-018-9450-6
Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2018). Cognitive load theory. Springer.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alexandra Cecilia Astudillo Cobos , Jenny Elizabeth González Rodríguez, Yilena Montero Reyes (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.