Dysphemia in the development of verbal language in children aged 3 to 4 years
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl2024.359Keywords:
Dysphemia, verbal development, pedagogical strategies, preschool education, early intervention, verbal fluencyAbstract
This article addressed the problem of dysphemia, commonly known as stuttering, in children aged 3 to 4 years in preschool educational institutions, a disorder that significantly affects the development of language and communication. The aim of the study was to analyze the impact of dysphemia on the verbal development of these children and to propose effective intervention strategies. A mixed methodology was used, combining qualitative and quantitative approaches, through direct observation and field data collection, as well as a documentary analysis that theoretically supported the research. The main results indicated that 75% of the children articulated correctly, but 16.66% had fluency difficulties, which suggests the presence of dysphemia. In addition, it was evidenced that only 16.66% of the children used correct grammatical structures consistently, which highlighted the need for pedagogical intervention. The study's findings underscored the importance of implementing early intervention programs, such as "Fluent Speech," that integrate breathing techniques and playful activities to improve children's verbal fluency and self-esteem. It was highlighted that raising awareness in the educational community is crucial to foster an inclusive and supportive environment, which could facilitate better social integration and stronger academic performance for children who stutter.
References
Arias Macías, L., Rojas Ceballos, V. C., & González Romero, L. (2022). Propuesta de intervención para mejorar la lectura oral en el alumnado de 8 años con disfemia. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies, 3(1), 1198–1214. https://doi.org/10.51798/sijis.v3i1.299
Arias, P. (2016). La importancia del entorno emocional en el aprendizaje infantil. Editorial Educare.
Basura, G., Cienkowski, K., Hamlin, L., Ray, C., Rutherford, C., Stamper, G., Schooling, T., & Ambrose, J. (2023). American Speech-Language-Hearing Association Clinical Practice Guideline on Aural Rehabilitation for Adults with Hearing Loss. American Journal of Audiology, 32(1), 1–51. https://doi.org/10.1044/2022_AJA-21-00252
Bruner, J. S. (1996). La educación, puerta de la cultura. Editorial Visor. García, M. E. (2018). El papel del juego en el desarrollo infantil: Una visión desde la neuroeducación.
Cruz Miranda, C., Amorim, H., Beça, G., & Nunes, R. (2018). Tartamudez neurógena: revisión de la bibliografía. Revista de Neurología, 66(02). https://doi.org/10.33588/rn.6602.2017151
David, Á., Palomo, C., Deseada, L., & Palomo, C. (2013). Enfermería infantil y disfemia: : Evolución y marcadores de cronicidad. Una revisión sistemática. Revista Española de Comunicación en Salud, 4(2).
De, N., Que, A., Disfemia, P., Diana, A. :, Salazar Martinez, E., Laura, T. :, Montenegro, E., & Quito-Ecuador, G. (2022). UNIVERSIDAD POLITÉCNICA SALESIANA SEDE QUITO CARRERA EDUCACIÓN INICIAL GUIA METODOLÓGICA PARA EL DESARROLLO DEL LENGUAJE ORAL EN.
García Pastor, M. D., & Miller, R. (2019). Disfemia y ansiedad en el aprendizaje de inglés como lengua extranjera | Stuttering and anxiety in English as a foreign language learning. Revista Española de Discapacidad, 7(1). https://doi.org/10.5569/2340-5104.07.01.05
Garcìa, A. (2017). Propuesta de actividades en soporte digital para un programa de intervenciòn en disfemia. Quaderns digitals. net, 85.
Gómez Holgado, F. (2021). Tartamudez, trauma y bloqueo. Revista de Psicoterapia, 32(119). https://doi.org/10.33898/rdp.v32i119.440
Gómez, F. J. G. (2023). Lenguaje verbal y lenguaje no verbal: esta es la cuestión… también en la Gestión de la Atención al Usuario en Bibliotecas. Desiderata, (22), 104- 112.
Granados Ramos, D. E., Castañeda Landa, L. L., & Mora Hernández, P. (2019). Análisis de narraciones orales en preescolares con signos neurológicos blandos y dificultades de lenguaje. Lenguaje y Textos, 50. https://doi.org/10.4995/lyt.2019.11154
Herrero, J., & Martínez, M. (2019). Estrategias pedagógicas para el desarrollo del lenguaje en la primera infancia. Editorial Aula Magna.
Herrezuelo Pérez, M. E. (2020). EL DESARROLLO DEL LENGUAJE ORAL DE 3 A 6 AÑOS Y SUS PRINCIPALES TRASTORNOS AUTORA: MARÍA EUGENIA HERREZUELO PÉREZ TUTORA ACADÉMICA: AMPARO DE LA FUENTE BRIZ.
León, T. M. G. P., & Torres, T. MED. A. V. (2011). Tratamiento para la disfemia y su incidencia en el desarrollo progresivo del lenguaje oral. facultad de ciencias medicas escuela de tecnologia medica.
Montoya, C. V. (2007). La Orientación Familiar: Una Experiencia De Intervención. Revista Educación, 31(2).
Navarro Pecci, L. (2020). Trastorno de la Fluidez Verbal de Inicio en la Infancia. Analisis de Causas, Consecuencias y Estrategias de Intervencion - Navaro Pecci, Laura (1).
Piaget, J. (1972). La psicología del niño. Editorial Morata.
Rehakova Novosadova, L., Rama Rodríguez, A., Vidal Bouzas, M., LatorreCosculluela, C., Ayllón-Negrillo, E., & Vieiro Iglesias, P. (2023). ¿Cómo evaluar e intervenir sobre la disfemia? Un análisis de percepciones de especialistas en logopedia. Revista de Investigación en Logopedia, 13(1). https://doi.org/10.5209/rlog.81643
Rius Marsillach, C., & Suárez, M.-M. (2023). Dimensión emocional de la disfemia en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera / The emotional dimension of stuttering when learning English as a foreign language. TEJUELO. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 38. https://doi.org/10.17398/1988-8430.38.169
Rodríguez Vicaíno, L., Padilla Góngora, D. (coord. ), Aguilar Parra, J. M. (coord. ), & López Liria, R. (coord. ). (2018). Disfemia. Educación, salud y psicología: logros y retos de futuro, 2018, ISBN 978-84-17261-13-9, pág. 58, 13(9), 58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8519305&info=resumen&idioma=S PA
Rodríguez Vicaíno, L., Padilla Góngora, D. (coord. ), Aguilar Parra, J. M. (coord. ), & López Liria, R. (coord. ). (2018). Disfemia. Educación, Salud y Psicología: Logros y Retos de Futuro, 2018, ISBN 978-84-17261-13-9, Pág. 58, 13(9).
Ruíz, J. R., & Gómez Becerra, J. C. (2020). La orientación educativa y familiar en el ámbito escolar. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 12(1). https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.1.2021.12
Sangorrín, J. (2005). TRASTORNOS SECUNDARIOS A DÉFICIT INSTRUMENTAL REV NEUROL 2005; 41 (Supl 1): S43-S46 S43 Disfemia o tartamudez. REV NEUROL, 1.
Serra Raventós, M. (1982). Trastornos de la fluidez del habla: disfemia y taquifemia. “Revista de Logopedia, Foniatria y Audiologia”, 2(2). https://doi.org/10.1016/S0214- 4603(82)75232-5
Vygotsky, L. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica.
Zúñiga Pacheco, M. D. P., & Calderón Cedeño, E. N. (2023). El desarrollo del Lenguaje Verbal en niños de 2 a 3 años de la Comunidad Nueva Vida a través del Aprendizaje por Imitación (Bachelor's thesis).
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yilena Montero Reyes, Nataly Paulina Coque Jiménez, Luz Angelica Ashqui Mena, Andrea Genoveva Orbea Jácome, Olga del Rocío Palomo Allauca, Fernanda Carolina Romero Sarmiento (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.