Content validation of the Maslach Burnout Inventory-Student Survey in Cuban medical students
DOI:
https://doi.org/10.56294/hl2024.356Keywords:
burnout syndrome, professional burnout, psychological burnout, validity studiesAbstract
Introduction: The Maslach Burnout Inventory-Student Survey adapted by Soria and Montero (2020) was used to assess burnout in uni- versity students. In Cuba, as far as is known, the inventory has not been validated in university populations. It is intended to be adapted and validated in the Cuban context to measure academic burnout syndrome, emotional exhaustion, cynicism and academic efficacy.
Method: The aim was to validate the Maslach Burnout Inventory-Student Survey in Cuban university medical students.Technological development work in stages: linguistic-cultural adaptation and content validation. Experts were consulted and consensus was evaluated by means of the content validity coefficient. In the pilot test, reliability was checked by means of Cronbach's α coefficient. The information was processed with the free software jamovi.
Results: Thirteen experts participated. Content validity coefficients (≥ 0.80) were obtained in all categories; clarity 0.81, relevance 0.98, coherence 0.98 and sufficiency 0.92: (dimension 1 = 0.90, dimension 2 = 0.85, dimension 3 = 1.00). Indicates the adequacy of all items. Forty-five medical students participated in the pilot. An overall Cronbach's α (0.771) was re-scored, which evidenced the homogeneity of the test. Adequate values were obtained in the Emotional Exhaustion (α = 0.825) and Cynicism (α = 0.845) dimensions but not so in the Academic Efficacy dimension (α = 0.253).
Conclusions: The Maslach Burnout Inventory-Student Survey adapted to the Cuban context meets the metric attributes of content validity and reliability in the piloting in undergraduate medical students.
References
Freudenberger HJ. Staff burnout. Journal of Social Issues [Internet]. 1974. [Consultado el 5 de mayo de 2023];30:159-166. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x
Maslach C. Burnout: The Cost of Caring. New Jersey: Prentice-Hall Press [Internet]. 1982. [Consultado el 5 de mayo de 2023]. Disponible en: https://www.scrip.org/(S(czeh2tfqyw2orz553k1w0r45))/reference/ReferencesPapers.as px?ReferenceID=1162890
Aguayo R, Cañadas G, Assbaa L, Cañadas G, Ramírez L, Ortega E. A risk profile of socio-demographic factors in the onset of academic burnout syndrome in a sample of university students. International Journal of Environmental Research and Public Health [Internet]. 2019. [Consultado el 5 de mayo de 2023];16(5):707. Disponible en: https://doi.org/10.3390/ijerph16050707
Rodríguez J, Benavides E, Ornelas M, Jurado, P. El burnout académico percibido en universitarios; comparaciones por género. Formación Universitaria [Internet]. 2019. [Consultado el 5 de mayo de 2023];(12)5:23-30. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000500023
Correa L, Loayza J, Vargas M, Huamán M, Roldán L, Pérez, M. Adaptación y validación de un cuestionario para medir burnout académico en estudiantes de medicina de la Universidad Ricardo Palma. Revista de la Facultad de Medicina Humana [Internet]. 2019. [Consultado el 5 de mayo de 2023];19(1):64-73. Disponible en: http://dx.doi.org/10.25176/RFMH.v19.n1.1794
García V, Vega Y, Farias B, Améstica L, Aburto, R. Factores asociados al burnout académico en estudiantes de internado profesional de Fonoaudiología. Ciencia & Trabajo [Internet]. 2018. [Consultado el 5 de mayo de 2023];20(62):84-89. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492018000200084
Barreto D, Salazar HA. Agotamiento Emocional en estudiantes universitarios del área de la salud. Universidad y Salud [Internet]. 2020. [Consultado el 5 de mayo de 2023];23(1):30-39. Disponible en: https://doi.org/10.22267/r us.212301.211
Osorio M, Parrello S, Prado, C. Burnout académico en una muestra de estudiantes universitarios mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología [Internet]. 2020. [Consultado el 5 de mayo de 2023];2(1):27-37. Disponible en: https://www.revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/8 6
Quiliano M, Quiliano M. Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes de enfermería. Ciencia y Enfermería [Internet]. 2020. [Consultado el 5 de mayo de 2023];26(3):1-9. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/s0717-95532020000100203.
Merino C, Fernández J. Ítem único de burnout académico: correlato con MBI-S en el nivel de los ítems. Educación Médica [Internet]. 2020. [Consultado el 5 de mayo de 2023];21(1):61-62. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.ed umed.2018.10.004
Arribasplata Ita SB, Espinoza Ardiles VA. Propiedades psicométricas del Inventory Maslach Burnout –Students Survey (MBI – SS) en universitarios de Huaraz. [Tesis licenciatura]. Universidad de Huaraz; 2022 [Consultado el 5 de mayo de 2023]. Disponible en: http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500. 12692/102797
Montero López JA, Soria Morales PP. Adaptación del Inventory Maslach Burnout – Student Survey (MBI-SS) Versión Colombiana en Universitarios de Lima. [Tesis licenciatura]. Universidad de Lima; 2020 [Consultado el 5 de mayo de 2023]. Disponible en: http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500. 12692/46449
Corrales-Reyes I,Villegas-Maestre J, Berenguer-Gouarnaluses J, Torres-Fernández L, Mamani-Benito O, Carranza-Esteban R. Evidencias de validez y confiabilidad de una escala de burnout en estudiantes cubanos de Estomatología. Revista Cubana de Medicina Militar [Internet]. 2023. [Consultado el 5 de mayo de 2023];51(1). Disponible en: https://revmendmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/1847
Maslach C, Jackson SE. The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour [Internet]. 1981. [Consultado el 5 de mayo de 2023];2:99-113. Disponible en: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/job.4030 020205/pdf
Pérez C, Parra P, Fasce E, Ortiz L, Bastías N, Bustamante C. Estructura Factorial y Confiabilidad del Inventario de Burnout de Maslach en Universitarios Chilenos. Revista Argentina de Clínica Psicológica [Internet]. 2012. [Consultado el 5 de mayo de 2023];21(3):255-263. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id =281929021006
Schaufeli WB, Leiter MP, Maslach C, Jackson SE. The Maslach Burnout Inventory- General Survey. En: Maslach C, Jackson SE, Leiter MP (eds.). Maslach Burnout Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press; 1996.
Martínez A. El síndrome de burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión. Vivat Academia [Internet]. 2010. [Consultado el 5 de mayo de 2023];112:1-40. Disponible en: http://www.ucm.es/info/vivataca/numeros /n112/DATOSS.htm
Schaufeli W, Martínez I, Marques Pinto A, Salanova M, Bakker A. Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross - Cultural Psychology [Internet]. 2002. [Consultado el 5 de mayo de 2023];33(5):464-481. Disponible en: http://jcc.sagepub.com/contente/33/5/464.refs
Hederich-Martínez C, Caballero-Domínguez C. Validación del cuestionario Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS) en contexto académico colombiano. Revista CES Psicología [Internet]. 2016. [Consultado el 5 de mayo de 2023];9(1):1-15. Disponible en: https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/3511
Escobar-Pérez J, Cuervo-Martínez Á. Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición [Internet]. 2008. [Consultado el 5 de mayo de 2023];6:27–36. Disponible en: https://www .researchgate.net/publication/302438451
Şahin M, Aybek E. Jamovi: An Easy to Use Statistical Software for the Social Scientists. International Journal of Assessment Tools in Education [Internet]. 2019. [Consultado el 5 de mayo de 2023];6(4):670–692. Disponible en: https://eric. ed.gov/?id=EJ1243495
WMA. The World Medical Association-Declaración de Helsinki de la AMM- Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos [Internet]. 2023. [Consultado el 5 de mayo de 2023]: 1-14. Disponible en: http://www. wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-esticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/7
Pedrosa I, Suárez-Álvarez J, García-Cueto E. Evidencias sobre la Validez de Contenido: Avances Teóricos y Métodos para su Estimación. Acción Psicológica [Internet]. 2014. [Consultado el 5 de mayo de 2023];10(2). Disponible en:https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2013000200002
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Antonio Rodríguez Vázquez, Josefa María Gutiérrez Cordoví, Mirian Felicia González Llanesa, Damian Valdés Santiago (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.