Self-medication in students of the Dentistry Faculty, Inter-American Open University, Buenos Aires

Authors

  • Solange Sandoval Zenzano Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud, Carrera de Odontología. Buenos Aires, Argentina Author
  • Gustavo Zunini Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud, Carrera de Odontología. Buenos Aires, Argentina Author
  • Atilio Vela Ferreira Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud, Carrera de Odontología. Buenos Aires, Argentina Author
  • Virginia Jewtuchowicz Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud, Carrera de Odontología. Buenos Aires, Argentina Author
  • Maria Isabel Brusca Universidad Abierta Interamericana. Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud, Carrera de Odontología. Buenos Aires, Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/hl2024.130

Keywords:

Self-medication, Students, Analgesics, Pharmacology

Abstract

Introduction: self-medication is the use of medicines on one's own initiative or on unqualified advice to prevent, alleviate or treat symptoms or mild illnesses that people can identify. Although it is part of self-care, its use must be responsible. It is found more intensely in students of the health sector and its professionals. The objective was to characterize the practice of self-medication in dental students.
Methods: a descriptive, observational, cross-sectional study was conducted in 62 students from the Faculty of Dentistry of the Universidad Abierta Interamericana , Buenos Aires, selected in a non-random manner. The data were obtained through a survey using a Google Forms form, after requesting informed consent.
Results: 62,9 % were female, 86 % engaged in the practice, 47,3 % indicated that they were analgesics; 34,5 % antibiotics, more than half specified having obtained it in a pharmacy (56,4 %; n=31); 45,5 % determined the medication they needed by asking a professional, 45,5 % did not consult a doctor because they considered that their symptoms were not serious enough to go; 63,6 % revealed that the symptom that motivated the above was headache; 32,7 % sore throat and fever.
Conclusions: self-medication is a common practice among students, mainly with analgesics and anti-inflammatory drugs, motivated by the appearance of illnesses and infectious processes; it has social, cultural, economic and circumstantial motivations.

References

1. Yajaira M, Montero Navarro M, Sofía D, Angulo M. AUTOMEDICACIÓN CON ANTIBIÓTICOS EN ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS, UN FENÓMENO MUNDIAL. 2020. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.19039.28329.

2. Calva P, Hernández A, Hernández P, Reyes Hernández I, Lopez AM, Camps I. Automedicación en estudiantes mexicanos de Licenciatura en Farmacia infectados con SARS-CoV-2. Orange Journal 2024;5:28–37. https://doi.org/10.46502/issn.2710-995X/2023.10.03.

3. Sánchez M, Juan J, Scheneeberger G. AUTOMEDICACIÓN EN ESTUDIANTES DE LA UNIVERSIDAD CATÓLICA DE CUYO DE SAN LUIS, ARGENTINA, EN DICIEMBRE DE 2021. Revista Médica de La Universidad de Costa Rica 2022;16:14–26. https://doi.org/10.15517/rmucr.v16i2.52866.

4. Bonifaz M, Almeida M, Mera F, Moran M. La automedicación como una cultura universitaria en estudiantes de medicina de la Universidad de Guayaquil. RECIAMUC 2023;7:74–82. https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(4).oct.2023.74-82.

5. González-Muñoz F, Jiménez-Reina L, Cantarero-Carmona I. Automedicación en estudiantes de último curso de Enfermería, Fisioterapia y Medicina de la Universidad de Córdoba. Educación Médica 2021;22:124–9. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.01.005.

6. Oviedo Córdoba H, Cortina Navarro C, Osorio Coronel JA, Romero Torres SM. Realidades de la práctica de la automedicación en estudiantes de la Universidad del Magdalena. Enfermería Global 2021;20:531–56.

7. Cecilia MJ, García-Estañ J, Atucha NM. La automedicación en estudiantes del Grado en Farmacia. Educación Médica 2018;19:277–82. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.07.005.

8. Castro-Cataño ME, Pechené-Paz PA, Rocha-Tenorio VE, Loaiza-Buitrago DF. Automedicación en estudiantes de pregrado de enfermería. Enfermería Global 2022;21:274–301.

9. Sotomayor-Alvarado MY, De La Cruz Vargas JA. Prevalencia y factores asociados a la automedicación en estudiantes de medicina. RevFacMedHum 2022;17.

10. Tase M, Marrero J, Coronel R, Ortega L, Maldonado P. Prevalencia y factores condicionantes de la automedicación en estudiantes de enfermería en una universidad de la amazonía ecuatoriana. Revista Científica de FAREM-Estelí 2024:69–84. https://doi.org/10.5377/farem.v12i48.17510.

11. Zevallos Escobar LE, Borja Villanueva CA, Vásquez Corales É, Palacios Palacios MI, Vílchez Reyes MA. Factores relacionados con la automedicación en estudiantes de ciencias de la salud. RUS 2022;14:460–8.

12. Palacios K, Sevillano L, Fiorini E, Saldaña D, Castillo L, Huaripata E. Factores personales y automedicación en estudiantes de medicina humana en Cajamarca, Perú – 2023. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar 2023;7:1602–19. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5427.

13. Martinez-Rojas SM, Ruiz-Roa SL, Sánchez-Pérez DG, Jiménez Castellanos MN. Panorama de la automedicación en estudiantes de educación superior: una mirada global. Rev Cienc Cuidad 2022;19:99–111. https://doi.org/10.22463/17949831.3312.

14. Alvarado ZNA, Sangay MAC, Guerra DIC, Huaripata EP, Bazualdo-Fiorini ER. Estilos de vida y factores asociados a la automedicación en estudiantes de medicina humana. Vive Revista de Salud 2024;7:308–20.

15. Ríos N, Canova-Barrios C. Automedicación en estudiantes de Enfermería. Interdisciplinary Rehabilitation / Rehabilitacion Interdisciplinaria 2024;4:71. https://doi.org/10.56294/ri202471.

16. Altamirano Orellana V, Hauyón González K, Mansilla Cerda E, Matamala Muñoz F, Morales Ojeda I, Maury-Sintjago E, et al. Automedicación en estudiantes de una residencia universitaria en Chillán, Chile. Revista Cubana de Salud Pública 2019;45.

17. Pérez García S, Cala Peguero TY, Herrera Miranda GL, Díaz Calzada M. Challenges and perspectives of the teaching-learning process of the Pharmacology discipline in the medical career. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias 2023;2:491. https://doi.org/10.56294/sctconf2023491.

18. Flores Uscamayta NP, Cadima CI, Zambrano Holguin NN, Terán Arnez R, Geisse Vyhmeister JR, Canova-Barrios CJ. Prevalence and characteristics of self-medication among older adults living in Commune 11 of Buenos Aires, Argentina. AG Salud 2025;3:199. https://doi.org/10.62486/agsalud2025199.

19. Yanza Freire JA, Peñarreta Quezada SX, Criollo Proaño MG, Paredes Cabezas DP. Interpretation using PRISMA 2020 methodology of antibiotic use in dentistry. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias 2023;2:721. https://doi.org/10.56294/sctconf2023721.

20. Pérez Pulido Y, Lemus Fajardo NM, Álvarez Brito D, Puerto Martínez M, Lams Laurent F. Characterization of polypharmacy in the elderly of the clinic 20. Municipality of Guane. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias 2022;1:302. https://doi.org/10.56294/sctconf2022302.

Downloads

Published

2024-11-18

How to Cite

1.
Sandoval Zenzano S, Zunini G, Vela Ferreira A, Jewtuchowicz V, Brusca MI. Self-medication in students of the Dentistry Faculty, Inter-American Open University, Buenos Aires. Health Leadership and Quality of Life [Internet]. 2024 Nov. 18 [cited 2025 Aug. 24];3:.130. Available from: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/130